HIRDETMÉNY az Alfa Lakásbiztosítási Szabályzat 2025. április 1-i hatályú módosításáról

Tisztelt Ügyfelünk!

Köszönjük, hogy Társaságunkat tisztelte meg bizalmával szerződése megkötésekor.

A biztosítási szerződésére vonatkozó szabályok pontosítása céljából a lakásbiztosítási szerződésére irányadó biztosítási Szabályzat egyes pontjait 2025. április 1. hatállyal módosítottuk a jogszabályi előírásoknak és a Magyar Nemzeti Bank elvárásainak való teljes körű megfelelés érdekében.

Az érintett biztosítási feltételek – ügyfeleink számára hátrányt nem okozó – változásai, szabályzatonként elkülönítve az alábbiakban olvashatók. (A módosítások félkövér és dőlt betűvel kerültek megjelölésre.)

A módosítás az alábbiakban felsorolt lakásbiztosítási szerződéssel rendelkező ügyfeleinket érinti:

  1. CSOB–I
  2. Családi Biztosítás
  3. Családi Biztosítás II
  4. CSOB 2000
  5. OTTHON–II
  6. OTTHON–III
  7. OTTHON–IV
  8. OTTHON–V
  9. GLOBÁL
  10. Lakás és Szabadidő Biztosítás
  11. Lakás és Szabadidő Biztosítás Plusz
  12. CSOB (régi MKB)
  13. Kupola MFO
  14. Társasházi és Lakásszövetkezeti Biztosítás
  15. Társasházi és Lakásszövetkezeti Komplex Biztosítás
  16. Praktika Társasház és Lakásszövetkezet Biztosítás

a) CSOB–I

1. Kárbejelentési kötelezettség vonatkozásában meghosszabbítottuk a bejelentési kötelezettég teljesítésére nyitva álló határidőt

Az Épületbiztosítási szabályzat VII. 1. pontja az alábbiak szerint módosult:
A biztosítási eseményt a tudomást szerzéstől számított 10 munkanapon belül be kell jelenteni a Biztosítónak, és lehetővé kell tenni a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését. A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak is jelenteni kell.

A Lakásbérlemények szabályzat VII. 1. pontja az alábbiak szerint módosult:
A biztosítási eseményt a tudomást szerzéstől számított 10 munkanapon belül be kell jelenteni a Biztosítónak, és lehetővé kell tenni a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését. A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak is jelenteni kell.

Az Ingóságbiztosítási szabályzat VII. 1. pontja az alábbiak szerint módosult:
A biztosítási eseményt a tudomást szerzéstől számított 10 munkanapon belül be kell jelenteni a Biztosítónak, és lehetővé kell tenni a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését. A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak, a betöréses lopást, valamint a rablást és kifosztást a rendőrségnek is jelenteni kell.

A Felelősségbiztosítási szabályzat IV. 1. pontja az alábbiak szerint módosult:
A Biztosított az általa okozott károkat a tudomására jutástól számított 10 munkanapon belül köteles a Biztosítónak bejelenteni.

2. A szolgáltatási kötelezettség határideje vonatkozásában a CSOB–I szabályzat lentiekben hivatkozott pontjai az alábbi rendelkezéssel kerültek kiegészítésre:
A kárrendezéshez nélkülözhetetlen dokumentumok beérkezésétől számított 15 napon belül, de ezek hiányában is legkésőbb a szolgáltatási igény benyújtásától számított 1 (egy) hónapon belül a Biztosító a biztosítási szolgáltatásra jogosult személynek:

  • kellően megindokolt javaslatot tesz a szolgáltatására, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségének fennállását és a szolgáltatásának mértékét jogcímenként (kamatot is) összegszerűen megállapította, vagy
  • indokolással ellátott választ ad a szolgáltatási igényben foglalt egyes követelésekre, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségét nem ismeri el, vagy a szolgáltatási kötelezettség nem egyértelmű, vagy a teljes szolgáltatását összegszerűen nem állapította meg.

A kiegészítéssel érintett szabályzati pontok:
Épületbiztosítási Szabályzat – VII. 4. pont
Lakásbérlemények Biztosítási Szabályzata – VII. 4. pont
Ingóságbiztosítási Szabályzat – VII. 4. pont
Felelősségbiztosítási Szabályzat – IV. 2. pont

b) Családi Biztosítás

1. Kárbejelentési kötelezettség vonatkozásában meghosszabbítottuk a bejelentési kötelezettég teljesítésére nyitva álló határidőt

A vagyonbiztosítás különös feltételeinek IV. 3. pontja az alábbiak szerint módosult:
A Szerződőnek (Biztosítottnak) a biztosítási eseményt a tudomásra jutástól számított 10 munkanapon belül be kell jelentenie a Biztosítónak. Lehetővé kell tenni a Biztosító számára a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését. A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak, a betöréses lopást és rablást a rendőrségnek is be kell jelenteni.

A Biztosított a kár bejelentésétől számított 5 napig a károsodott vagyontárgy állapotán csak a kárenyhítéshez szükséges mértékben változtathat. A Biztosító szolgáltatási kötelezettsége nem áll be, ha a megengedettnél nagyobb mértékű változtatás következtében szolgáltatási kötelezettségének elbírálhatósága, illetve a károsodás mértékének megállapítása szempontjából lényeges körülmények tisztázása lehetetlenné vált.

2. Kárbejelentéshez/szolgáltatás igénybevételéhez szükséges dokumentumok köre
A vagyonbiztosítás különös feltételei VII. pontban a Biztosító szolgáltatása igénybevételéhez szükséges iratok köréből törlésre kerültek az alábbi iratok:

  • kötvény és díjfizetést igazoló iratok

3. Az Általános feltételek VI. 4. pontja a szolgáltatási kötelezettség határideje vonatkozásában az alábbi rendelkezéssel egészült ki:
A kárrendezéshez nélkülözhetetlen dokumentumok beérkezésétől számított 15 napon belül, de ezek hiányában is legkésőbb a szolgáltatási igény benyújtásától számított 1 (egy) hónapon belül a Biztosító a biztosítási szolgáltatásra jogosult személynek:

  • kellően megindokolt javaslatot tesz a szolgáltatására, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségének fennállását és a szolgáltatásának mértékét jogcímenként (kamatot is) összegszerűen megállapította, vagy
  • indokolással ellátott választ ad a szolgáltatási igényben foglalt egyes követelésekre, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségét nem ismeri el, vagy a szolgáltatási kötelezettség nem egyértelmű, vagy a teljes szolgáltatását összegszerűen nem állapította meg.

4. Az élet-, baleset- és műtéti kiegészítő biztosítás különös feltételei VI. 9. pontja az alábbiak szerint módosult:
Az életkor helytelen bevallása esetén, ha ez a Biztosító tudomására jutott, a Biztosító jogosult a Biztosított valóságos életkorának megfelelő kockázati viszonyok alapján az adott szerződésre vonatkozó díjat visszamenőleg újra meghatározni és a Szerződő köteles az így meghatározott díjkülönbözetet haladéktalanul megfizetni. Amennyiben biztosítási esemény bekövetkeztével összefüggésben jutott a Biztosító tudomására a Biztosított valóságos életkora, a Biztosító jogosult az előzőek szerint megállapított díjkülönbözetet a biztosítási összegből levonni.

Amennyiben a biztosítás tartama során bármikor – akár a biztosítási esemény bekövetkeztekor – jut a Biztosító tudomására, hogy a szerződés megkötésekor helytelenül adták meg a Biztosított életkorát, és a valós életkor alapján a szerződés létre sem jöhetett volna (Az élet-, baleset- és műtéti kiegészítő biztosítás különös feltételei I. pont), a szerződés érvénytelen, a Biztosítót szolgáltatási kötelezettség nem terheli. A Biztosító az adott Biztosítottra befizetett díjakat a helytelen életkor tényének tudomására jutásától számított 15 napon belül a Szerződő részére kamatmentesen visszafizeti.

A Biztosító a helytelen életkor tudomására jutásának időpontját követő hónap első napjától érvényesen javaslatot tehet a biztosítási szerződés megfelelő módosítására (tényleges életkor alapján számított biztosítási díj változására), vagy a jelen kiegészítő biztosítást 30 napos felmondási idővel felmondhatja.

Egyébként a közlési kötelezettség megsértésére vonatkozó előírások az irányadók azzal, hogy a Biztosító a szerződést fel is mondhatja az Általános feltételek II. 3. pontja szerint.

c) Családi Biztosítás II

1. Kárbejelentési kötelezettség vonatkozásában meghosszabbítottuk a bejelentési kötelezettég teljesítésére nyitva álló határidőt

A vagyonbiztosítás különös feltételeinek IV. 3. pontja az alábbiak szerint módosult:
A Szerződőnek (Biztosítottnak) a biztosítási eseményt a tudomásra jutástól számított 10 munkanapon belül be kell jelentenie a Biztosítónak. Lehetővé kell tenni a Biztosító számára a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését. A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak, a betöréses lopást és rablást a rendőrségnek is be kell jelenteni.

A Biztosított a kár bejelentésétől számított 5 napig a károsodott vagyontárgy állapotán csak a kárenyhítéshez szükséges mértékben változtathat. A Biztosító szolgáltatási kötelezettsége nem áll be, ha a megengedettnél nagyobb mértékű változtatás következtében szolgáltatási kötelezettségének elbírálhatósága, illetve a károsodás mértékének megállapítása szempontjából lényeges körülmények tisztázása lehetetlenné vált.

2. Kárbejelentéshez/szolgáltatás igénybevételéhez szükséges dokumentumok köre
A vagyonbiztosítás különös feltételei VII. pontban a Biztosító szolgáltatása igénybevételéhez szükséges iratok köréből törlésre kerültek az alábbi iratok:

  • kötvény és díjfizetést igazoló iratok

3. Az Általános feltételek VI. 4. pontja a szolgáltatási kötelezettség határideje vonatkozásában az alábbi rendelkezéssel egészült ki:
A kárrendezéshez nélkülözhetetlen dokumentumok beérkezésétől számított 15 napon belül, de ezek hiányában is legkésőbb a szolgáltatási igény benyújtásától számított 1 (egy) hónapon belül a Biztosító a biztosítási szolgáltatásra jogosult személynek:

  • kellően megindokolt javaslatot tesz a szolgáltatására, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségének fennállását és a szolgáltatásának mértékét jogcímenként (kamatot is) összegszerűen megállapította, vagy
  • indokolással ellátott választ ad a szolgáltatási igényben foglalt egyes követelésekre, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségét nem ismeri el, vagy a szolgáltatási kötelezettség nem egyértelmű, vagy a teljes szolgáltatását összegszerűen nem állapította meg.

4. Az élet-, baleset- és műtéti kiegészítő biztosítás különös feltételei (Családi Személybiztosítás) VI. pontja az alábbiak szerint módosult, egészült ki:
Az életkor helytelen bevallása esetén, ha ez a Biztosító tudomására jutott, a Biztosító jogosult a Biztosított valóságos életkorának megfelelő kockázati viszonyok alapján az adott szerződésre vonatkozó díjat visszamenőleg újra meghatározni és a Szerződő köteles az így meghatározott díjkülönbözetet haladéktalanul megfizetni. Amennyiben biztosítási esemény bekövetkeztével összefüggésben jutott a Biztosító tudomására a Biztosított valóságos életkora, a Biztosító jogosult az előzőek szerint megállapított díjkülönbözetet a biztosítási összegből levonni.

Amennyiben a biztosítás tartama során bármikor – akár a biztosítási esemény bekövetkeztekor – jut a Biztosító tudomására, hogy a szerződés megkötésekor helytelenül adták meg a Biztosított életkorát, és a valós életkor alapján a szerződés létre sem jöhetett volna (Az élet-, baleset- és műtéti kiegészítő biztosítás különös feltételei I. pont), a szerződés érvénytelen, a Biztosítót szolgáltatási kötelezettség nem terheli. A Biztosító az adott Biztosítottra befizetett díjakat a helytelen életkor tényének tudomására jutásától számított 15 napon belül a Szerződő részére kamatmentesen visszafizeti.

A Biztosító a helytelen életkor tudomására jutásának időpontját követő hónap első napjától érvényesen javaslatot tehet a biztosítási szerződés megfelelő módosítására (tényleges életkor alapján számított biztosítási díj változására), vagy a jelen kiegészítő biztosítást 30 napos felmondási idővel felmondhatja.

Egyébként a közlési kötelezettség megsértésére vonatkozó előírások az irányadók azzal, hogy a Biztosító a szerződést fel is mondhatja az Általános feltételek II. 3. pontja szerint.

d) CSOB 2000

1. Kárbejelentési kötelezettség vonatkozásában meghosszabbítottuk a bejelentési kötelezettég teljesítésére nyitva álló határidőt

A CSOB 2000 Általános szabályzata V. 3. pontja az alábbiak szerint módosult:
A biztosítási eseményt a tudomásra jutástól számított 10 munkanapon belül írásban – tételes kárjegyzékkel – be kell jelenteni a Biztosítónak, és lehetővé kell tenni a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését. A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak, a betöréses lopást és rablást a rendőrségnek is jelenteni kell.

Mentesül a Biztosító szolgáltatási kötelezettsége alól, ha a Biztosított kárbejelentési kötelezettségének időben nem tesz eleget, és emiatt a kár elbírálása szempontjából lényeges körülmények kideríthetetlenné váltak.

A Biztosított a kár bejelentésétől számított 5 napig a károsodott vagyontárgy állapotán csak a kárenyhítéshez szükséges mértékben változtathat. A Biztosító kötelezettsége nem áll be, ha a megengedettnél nagyobb mérvű változtatás következtében a szolgáltatási kötelezettségének elbírálása, illetve a károsodás mértékének megállapítása szempontjából lényeges körülmények tisztázása lehetetlenné vált.

A Biztosító szolgáltatási kötelezettségének teljesítéséhez többek között az alábbi iratok bemutatását kérheti:

  • hatósági határozat,
  • tulajdonjogot, bérleti, használati jogot bizonyító okirat,
  • költségvetés, számla, vámáru-nyilatkozat,
  • minden egyéb olyan irat, okirat, amely a kár elbírálásához szükséges adatokat igazolja.

2. Kárbejelentéshez/szolgáltatás igénybevételéhez szükséges dokumentumok köre
A CSOB 2000 Általános szabályzata V. 3. pontjában a Biztosító szolgáltatási kötelezettségének teljesítéséhez szükséges iratok köréből törlésre került:

  • kötvény és díjfizetés igazolása

3. A CSOB 2000 Általános szabályzat V. 5. pontja a szolgáltatási kötelezettség határideje vonatkozásában az alábbi rendelkezéssel egészült ki:
A kárrendezéshez nélkülözhetetlen dokumentumok beérkezésétől számított 15 napon belül, de ezek hiányában is legkésőbb a szolgáltatási igény benyújtásától számított 1 (egy) hónapon belül a Biztosító a biztosítási szolgáltatásra jogosult személynek:

  • kellően megindokolt javaslatot tesz a szolgáltatására, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségének fennállását és a szolgáltatásának mértékét jogcímenként (kamatot is) összegszerűen megállapította, vagy
  • indokolással ellátott választ ad a szolgáltatási igényben foglalt egyes követelésekre, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségét nem ismeri el, vagy a szolgáltatási kötelezettség nem egyértelmű, vagy a teljes szolgáltatását összegszerűen nem állapította meg.

e) OTTHON–II

1. Kárbejelentési kötelezettség vonatkozásában meghosszabbítottuk a bejelentési kötelezettég teljesítésére nyitva álló határidőt

Az Általános feltételek VIII. 3. pontja az alábbiak szerint módosult:
A Szerződőnek (Biztosítottnak) a biztosítási eseményt a tudomásra jutástól számított 10 munkanapon belül be kell jelentenie a Biztosítónak. Lehetővé kell tenni a Biztosító számára a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését.

A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak, a betöréses lopást, rablást a rendőrségnek is be kell jelenteni.

A Biztosított a kár bejelentésétől számított 5 napig a károsodott vagyontárgy állapotán csak a kárenyhítéshez szükséges mértékben változtathat. A Biztosító szolgáltatási kötelezettsége nem áll be, ha a megengedettnél nagyobb mértékű változtatás következtében szolgáltatási kötelezettségének elbírálhatósága, illetve a károsodás mértékének megállapítása szempontjából lényeges körülmények tisztázása lehetetlenné vált.

2. Kárbejelentéshez/szolgáltatás igénybevételéhez szükséges dokumentumok köre
A Különös feltételek III. pontban a Biztosító szolgáltatása igénybevételéhez szükséges iratok köréből törlésre kerültek az alábbi iratok:

  • kötvény és díjfizetést igazoló iratok

Az Általános feltételek VIII. 5. pontja a szolgáltatási kötelezettség határideje vonatkozásában az alábbi rendelkezéssel egészült ki:
A kárrendezéshez nélkülözhetetlen dokumentumok beérkezésétől számított 15 napon belül, de ezek hiányában is legkésőbb a szolgáltatási igény benyújtásától számított 1 (egy) hónapon belül a Biztosító a biztosítási szolgáltatásra jogosult személynek:

  • kellően megindokolt javaslatot tesz a szolgáltatására, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségének fennállását és a szolgáltatásának mértékét jogcímenként (kamatot is) összegszerűen megállapította, vagy
  • indokolással ellátott választ ad a szolgáltatási igényben foglalt egyes követelésekre, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségét nem ismeri el, vagy a szolgáltatási kötelezettség nem egyértelmű, vagy a teljes szolgáltatását összegszerűen nem állapította meg.

f) OTTHON–III

1. Kárbejelentési kötelezettség vonatkozásában meghosszabbítottuk a bejelentési kötelezettég teljesítésére nyitva álló határidőt

Az Általános feltételek VIII. 3. pontja az alábbiak szerint módosult:
A Szerződőnek (Biztosítottnak) a biztosítási eseményt a tudomásra jutástól számított 10 munkanapon belül be kell jelentenie a Biztosítónak. Lehetővé kell tenni a Biztosító számára a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését. A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak, a betöréses lopást, rablást a rendőrségnek is be kell jelenteni.

A Biztosított a kár bejelentésétől számított 5 napig a károsodott vagyontárgy állapotán csak a kárenyhítéshez szükséges mértékben változtathat. A Biztosító szolgáltatási kötelezettsége nem áll be, ha a megengedettnél nagyobb mértékű változtatás következtében szolgáltatási kötelezettségének elbírálhatósága, illetve a károsodás mértékének megállapítása szempontjából lényeges körülmények tisztázása lehetetlenné vált.

2. Kárbejelentéshez/szolgáltatás igénybevételéhez szükséges dokumentumok köre
A vagyonbiztosítás különös feltételei III. pontjában a Biztosító szolgáltatásának igénybevételéhez szükséges iratok köréből törlésre kerültek az alábbi iratok:

  • kötvény és díjfizetést igazoló iratok

3. Az Általános feltételek VIII. 5. pontja a szolgáltatási kötelezettség határideje vonatkozásában az alábbi rendelkezéssel egészült ki:
A kárrendezéshez nélkülözhetetlen dokumentumok beérkezésétől számított 15 napon belül, de ezek hiányában is legkésőbb a szolgáltatási igény benyújtásától számított 1 (egy) hónapon belül a Biztosító a biztosítási szolgáltatásra jogosult személynek:

  • kellően megindokolt javaslatot tesz a szolgáltatására, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségének fennállását és a szolgáltatásának mértékét jogcímenként (kamatot is) összegszerűen megállapította, vagy
  • indokolással ellátott választ ad a szolgáltatási igényben foglalt egyes követelésekre, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségét nem ismeri el, vagy a szolgáltatási kötelezettség nem egyértelmű, vagy a teljes szolgáltatását összegszerűen nem állapította meg.

g) OTTHON–IV

1. Kárbejelentési kötelezettség vonatkozásában meghosszabbítottuk a bejelentési kötelezettég teljesítésére nyitva álló határidőt

Az Általános feltételek VI. 3. pontja az alábbiak szerint módosult:
A Szerződőnek (Biztosítottnak) a biztosítási eseményt annak bekövetkezésétől számított 10 munkanapon belül be kell jelentenie a Biztosítónak. Lehetővé kell tenni a Biztosító számára a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését. A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak, a betöréses lopást, rablást a rendőrségnek is be kell jelenteni.

A Biztosított a kár bejelentésétől számított 5 napig a károsodott vagyontárgy állapotán csak a kárenyhítéshez szükséges mértékben változtathat.

A Biztosító szolgáltatási kötelezettsége nem áll be, ha a kései kárbejelentés vagy a megengedettnél nagyobb mértékű változtatás következtében szolgáltatási kötelezettségének elbírálhatósága, illetve a károsodás mértékének megállapítása szempontjából lényeges körülmények tisztázása lehetetlenné vált.

2. Kárbejelentéshez/szolgáltatás igénybevételéhez szükséges dokumentumok köre
A vagyonbiztosítás különös feltételei VI. pontjában a Biztosító szolgáltatásának igénybevételéhez szükséges iratok köréből törlésre kerültek az alábbi iratok:

  • kötvény és díjfizetést igazoló iratok

3. Az Általános feltételek VI. 5. pontja a szolgáltatási kötelezettség határideje vonatkozásában az alábbi rendelkezéssel egészült ki:
A kárrendezéshez nélkülözhetetlen dokumentumok beérkezésétől számított 15 napon belül, de ezek hiányában is legkésőbb a szolgáltatási igény benyújtásától számított 1 (egy) hónapon belül a Biztosító a biztosítási szolgáltatásra jogosult személynek:

  • kellően megindokolt javaslatot tesz a szolgáltatására, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségének fennállását és a szolgáltatásának mértékét jogcímenként (kamatot is) összegszerűen megállapította, vagy
  • indokolással ellátott választ ad a szolgáltatási igényben foglalt egyes követelésekre, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségét nem ismeri el, vagy a szolgáltatási kötelezettség nem egyértelmű, vagy a teljes szolgáltatását összegszerűen nem állapította meg.

h) OTTHON–V

1. Kárbejelentési kötelezettség vonatkozásában meghosszabbítottuk a bejelentési kötelezettég teljesítésére nyitva álló határidőt

Az Általános feltételek VIII. 3. pontja az alábbiak szerint módosult:
A Szerződőnek (Biztosítottaknak) a biztosítási eseményt a tudomásra jutástól számított 10 munkanapon belül be kell jelentenie a Biztosítónak. Lehetővé kell tenni a Biztosító számára a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését. A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak, a betöréses lopást, rablást a rendőrségnek is be kell jelenteni.

A Biztosított a kár bejelentésétől számított 5 napig a károsodott vagyontárgy állapotán csak a kárenyhítéshez szükséges mértékben változtathat. A Biztosító szolgáltatási kötelezettsége nem áll be, ha a megengedettnél nagyobb mértékű változtatás vagy a késedelmes bejelentés következtében szolgáltatási kötelezettségének elbírálhatósága, illetve a károsodás mértékének megállapítása szempontjából lényeges körülmények tisztázása
lehetetlenné vált.

2. Kárbejelentéshez/szolgáltatás igénybevételéhez szükséges dokumentumok köre
A Különös feltételek III. pontjában a Biztosító szolgáltatásának igénybevételéhez szükséges iratok köréből törlésre kerültek az alábbi iratok:

  • kötvény és díjfizetést igazoló iratok

3. Az Általános feltételek VIII. 5. pontja a szolgáltatási kötelezettség határideje vonatkozásában az alábbi rendelkezéssel egészült ki:
A kárrendezéshez nélkülözhetetlen dokumentumok beérkezésétől számított 15 napon belül, de ezek hiányában is legkésőbb a szolgáltatási igény benyújtásától számított 1 (egy) hónapon belül a Biztosító a biztosítási szolgáltatásra jogosult személynek:

  • kellően megindokolt javaslatot tesz a szolgáltatására, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségének fennállását és a szolgáltatásának mértékét jogcímenként (kamatot is) összegszerűen megállapította, vagy
  • indokolással ellátott választ ad a szolgáltatási igényben foglalt egyes követelésekre, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségét nem ismeri el, vagy a szolgáltatási kötelezettség nem egyértelmű, vagy a teljes szolgáltatását összegszerűen nem állapította meg.

i) GLOBÁL

1. Kárbejelentési kötelezettség vonatkozásában meghosszabbítottuk a bejelentési kötelezettég teljesítésére nyitva álló határidőt

Az Általános feltételek E. 20.2.3. pontja az alábbiak szerint módosult:
A Szerződőnek (Biztosítottnak) a biztosítási eseményt a tudomásra jutástól számított 10 munkanapon belül be kell jelentenie a Biztosítónak.

Lehetővé kell tenni a Biztosító számára a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését. A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak, a betöréses lopást és rablást a rendőrségnek is be kell jelenteni.

A Biztosított a kár bejelentésétől számított 5 napig a károsodott vagyontárgy állapotán csak a kárenyhítéshez szükséges mértékben változtathat. A Biztosító szolgáltatási kötelezettsége nem áll be, ha a megengedettnél nagyobb mértékű változtatás következtében szolgáltatási kötelezettségének elbírálhatósága, illetve a károsodás mértékének megállapítása szempontjából lényeges körülmények tisztázása lehetetlenné vált.

A biztosítási esemény bekövetkezésének, a szerződésben (szabályzatban, feltételekben) megjelölt károk és költségek igazolására felsorolt okiratokon kívül a Biztosító szolgáltatása teljesítésének esedékességét egyéb okirat benyújtásától függővé nem teheti, továbbá nem követelheti, illetve a teljesítendő szolgáltatás mértékének meghatározásához szükséges, a biztosítási szolgáltatás teljesítésének esedékességét a bejelentett káresemény tekintetében indult büntető- vagy szabálysértési eljárás jogerős befejezéséhez nem kötheti. A Biztosítottnak minden esetben joga van azonban olyan további bizonyítékok felmutatására, amelyeket – a bizonyítás általános szabályai szerint – követelésének érvényesítéséhez szükségesnek lát.

2. Kárbejelentéshez/szolgáltatás igénybevételéhez szükséges dokumentumok köre
Az Általános feltételek E. 20.3. pontjában a Biztosító szolgáltatásának igénybevételéhez szükséges iratok köréből törlésre kerültek az alábbi iratok:

  • kötvény és díjfizetést igazoló iratok

3. Az Általános feltételek E. 20.2.5. pontja a szolgáltatási kötelezettség határideje vonatkozásában az alábbi rendelkezéssel egészült ki:
A kárrendezéshez nélkülözhetetlen dokumentumok beérkezésétől számított 15 napon belül, de ezek hiányában is legkésőbb a szolgáltatási igény benyújtásától számított 1 (egy) hónapon belül a Biztosító a biztosítási szolgáltatásra jogosult személynek:

  • kellően megindokolt javaslatot tesz a szolgáltatására, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségének fennállását és a szolgáltatásának mértékét jogcímenként (kamatot is) összegszerűen megállapította, vagy
  • indokolással ellátott választ ad a szolgáltatási igényben foglalt egyes követelésekre, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségét nem ismeri el, vagy a szolgáltatási kötelezettség nem egyértelmű, vagy a teljes szolgáltatását összegszerűen nem állapította meg.

4. A D. Kiegészítő Globál életbiztosítás különös feltételei 16.1.1. pontja az alábbiak szerint módosult, egészült ki:
A szerződéskötéskor érvényes kezdeti díjat a Biztosító a Biztosított(ak) nemének, életkorának és a biztosítási összegnek figyelembevételével a díjszabás szerint (összevontan) állapítja meg. A szolgáltatás díja, a biztosítási ajánlaton illetve kötvényen kerül meghatározásra.

Amennyiben a biztosítás tartama során bármikor – akár a biztosítási esemény bekövetkeztekor – jut a Biztosító tudomására, hogy a szerződés megkötésekor helytelenül adták meg a Biztosított életkorát, és a valós életkor alapján a szerződés létre sem jöhetett volna (13. Az életbiztosítás Biztosítottai, kedvezményezettjei 13.1. pont), a szerződés érvénytelen, a Biztosítót szolgáltatási kötelezettség nem terheli. A Biztosító az adott Biztosítottra befizetett díjakat a helytelen életkor tényének tudomására jutásától számított 15 napon belül a Szerződő részére kamatmentesen visszafizeti.

A Biztosító a helytelen életkor tudomására jutásának időpontját követő hónap első napjától érvényesen javaslatot tehet a biztosítási szerződés megfelelő módosítására (tényleges életkor alapján számított biztosítási díj változására), vagy a jelen kiegészítő biztosítást 30 napos felmondási idővel felmondhatja.

Amennyiben biztosítási esemény bekövetkeztével összefüggésben jutott a Biztosító tudomására a Biztosított valóságos életkora, a Biztosító jogosult az előzőek szerint megállapított díjkülönbözetet a biztosítási összegből levonni.

j) Lakás és Szabadidő Biztosítás

1. Kárbejelentési kötelezettség vonatkozásában meghosszabbítottuk a bejelentési kötelezettég teljesítésére nyitva álló határidőt

A vagyonbiztosítás különös feltételeinek IV. 3. pontja az alábbiak szerint módosult:
A Szerződőnek (Biztosítottnak) a biztosítási eseményt a tudomásra jutástól számított 10 munkanapon belül be kell jelentenie a Biztosítónak. Lehetővé kell tenni a Biztosító számára a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését.

A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak, a betöréses lopást és rablást, a vagyontárgyak illetéktelen eltulajdonítását, megrongálását a rendőrségnek is késedelem nélkül be kell jelenteni.

A Biztosított a kár bejelentésétől számított 5 napig a károsodott vagyontárgy állapotán csak a kárenyhítéshez szükséges mértékben változtathat. A Biztosító szolgáltatási kötelezettsége nem áll be annyiban, amennyiben a megengedettnél nagyobb mértékű változtatás következtében szolgáltatási kötelezettségének elbírálhatósága, illetve a károsodás mértékének megállapítása szempontjából lényeges körülmények tisztázása lehetetlenné vált.

2. Kárbejelentéshez/szolgáltatás igénybevételéhez szükséges dokumentumok köre
A vagyonbiztosítás különös feltételei VII. pontjában a Biztosító szolgáltatásának igénybevételéhez szükséges iratok köréből törlésre kerültek az alábbi iratok:

  • kötvény és díjfizetést igazoló iratok

3. Az Általános feltételek VIII. 4. pontja a szolgáltatási kötelezettség határideje vonatkozásában az alábbi rendelkezéssel egészült ki:
A kárrendezéshez nélkülözhetetlen dokumentumok beérkezésétől számított 15 napon belül, de ezek hiányában is legkésőbb a szolgáltatási igény benyújtásától számított 1 (egy) hónapon belül a Biztosító a biztosítási szolgáltatásra jogosult személynek:

  • kellően megindokolt javaslatot tesz a szolgáltatására, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségének fennállását és a szolgáltatásának mértékét jogcímenként (kamatot is) összegszerűen megállapította, vagy
  • indokolással ellátott választ ad a szolgáltatási igényben foglalt egyes követelésekre, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségét nem ismeri el, vagy a szolgáltatási kötelezettség nem egyértelmű, vagy a teljes szolgáltatását összegszerűen nem állapította meg.

4. Élet- és műtéti kiegészítő biztosítás különös feltételei VII. 8. pontja az alábbiak szerint módosult, egészült ki:
Ha a szerződés létrejöttétől a II. 1. pontban meghatározott életbiztosítási esemény bekövetkezéséig már 5 év eltelt, a közlési kötelezettség megsértése ellenére beáll a Biztosító szolgáltatási kötelezettsége. (Műtéti igényekre a biztosítás teljes tartama alatt vizsgálja a Biztosító a közlési kötelezettséget.)

8.1. Amennyiben a biztosítás tartama során bármikor – akár a biztosítási esemény bekövetkeztekor – jut a Biztosító tudomására, hogy a szerződés megkötésekor helytelenül adták meg a Biztosított életkorát, és a valós életkor alapján a szerződés létre sem jöhetett volna (Élet- és műtéti kiegészítő biztosítás különös feltételei I. 1. pont, Kiegészítő kockázati életbiztosítás különös feltételei I. 1. pont), a szerződés érvénytelen, a Biztosítót szolgáltatási kötelezettség nem terheli. A Biztosító az adott Biztosítottra befizetett díjakat a helytelen életkor tényének tudomására jutásától számított 15 napon belül a Szerződő részére kamatmentesen visszafizeti.

8.2. Az életkor helytelen bevallása esetén, ha a helytelenül bevallott életkor a tartam során, de a szerződéskötéstől számított öt éven belül jut a Biztosító tudomására, és a helyes életkor alapján a biztosítási kockázat jelentősen növekedik, a Biztosító jogosult a biztosítási kockázat jelentős növekedése jogcímen a tudomásszerzéstől számított 15 napon belül javaslatot tenni a biztosítási szerződés megfelelő módosítására (pl. biztosítási díj változása), vagy a jelen kiegészítő biztosítást 30 napos felmondási idővel felmondhatja. Ha a Szerződő a módosító javaslatot nem fogadja el, vagy arra 15 napon belül nem válaszol, a jelen kiegészítő biztosítás megszűnik a módosító javaslat közlésétől számított 30. napon.

8.3. Ha a helytelenül bevallott életkor a biztosítási esemény bekövetkeztekor, de a szerződéskötéstől a biztosítási esemény bekövetkeztéig számított öt éven belül jut a Biztosító tudomására, a Biztosító a feltételek fennállása esetén alkalmazhatja a 8.2. pontban foglaltakat, továbbá az adott biztosítási eseményre vonatkozó szolgáltatási kötelezettségét az alábbiak szerint teljesíti:

  • amennyiben a tényleges életkor alapján az adott Biztosítottra vonatkozóan magasabb díj illette volna meg, az elmaradt díjakra vonatkozó igényét a szolgáltatási összegből levonja,
  • amennyiben a tényleges életkor alapján az adott Biztosítottra vonatkozóan többletdíj keletkezett, azt a Szerződő részére a helytelen életkor tényének tudomására jutásától számított 15 napon belül a Szerződő részére kamatmentesen visszafizeti, vagy a Szerződő kérésére a lakásbiztosítási szerződés jövőbeni díjába beszámítja.

8.4. Nem alkalmazhatóak a 8.2. és 8.3. pontokban írt rendelkezések és beáll a Biztosító szolgáltatási kötelezettsége – kivéve a 8.1. pontban írt esetben – amennyiben

  • a helytelenül bevallott életkor a tartam során, a szerződéskötéstől számított öt éven túl, illetve
  • a biztosítási esemény bekövetkeztekor, de a szerződéskötéstől a biztosítási esemény bekövetkeztéig számított öt éven túl jut a Biztosító tudomására.

A jelen 8.4. pontban írtak nem érintik a Biztosítónak azt a jogát, hogy a valós életkorról való tudomásszerzést követően a jövőre nézve a 8.2. pontban leírtakat alkalmazza, vagyis a helytelen életkor tudomására jutásának időpontját követő hónap első napjától a Biztosító érvényesen javaslatot tehet a biztosítási szerződés megfelelő módosítására (tényleges életkor alapján számított biztosítási díj változására), vagy a jelen kiegészítő biztosítást 30 napos felmondási idővel felmondhatja.

k) Lakás és Szabadidő Biztosítás Plusz

1. Pontosításra került a túlbiztosításból adódó többletdíj kifizetési rendjének meghatározása

Vagyonbiztosítás különös feltételei III. 3. pont az alábbiak szerint módosult a 2014.03.14-ig aláírt ajánlatok esetében

A biztosítási összeget a Szerződő határozza meg, melyhez

  • épületek estében az egy négyzetméterre vetített, területtől és épülettípustól függő szerződés kötéskori átlagos újjáépítési értékek,
  • ingóságok esetében a kárrendezési tapasztalatai alapján meghatározott négyzetméterre vetített új állapotban történő beszerzési érték megadásával, segíti a Biztosító a Szerződőt, ezzel támogatva az alul- és a túlbiztosítás elkerülését.

A biztosítási összeg nem haladhatja meg a biztosított épületek esetében az újjáépítési, a biztosított ingóságok esetében az új állapotban történő beszerzési értéket.

Épületek esetében az újjáépítési érték az az összeg, melyből a károsodott ingatlan a kockázatviselés helyén helyreállítható.

Ingóságok esetében az új állapotban történő beszerzési érték megállapításának alapja:

  • ha a termék a kár időpontjában hazai kereskedelemben kapható, az átlagos beszerzési ár,
  • amennyiben a termék hazai kereskedelemben nem kapható, a hozzá tulajdonságaiban legközelebb álló terméknek a kereskedelemben alkalmazott árakból kalkulált átlagos beszerzési ára, az esetleges értékemelkedés értékmódosító hatásának figyelembevételével.

Túlbiztosítás esetén, a biztosított érdek értékét meghaladó részben a biztosítási összegre vonatkozó megállapodás semmis, és a díjat megfelelően le kell szállítani. E rendelkezés ellenére is lehet biztosítási szerződést kötni valamely vagyontárgy várható értéke, továbbá helyreállításának vagy új állapotban való beszerzésének értéke erejéig.

Túlbiztosítás esetén is a Biztosító szolgáltatási kötelezettsége kizárólag a Biztosítottat ért kár értékéig áll fenn. Amennyiben egy kár esetén a Biztosító által a vagyontárgyra a káresemény időpontjában megállapított érték alacsonyabb, mint a biztosítási összeg, a ezen érték és a biztosítási összeg közötti különbözetre számított többlet díjat a Szerződő által befizetett díjból a Szerződő részére a Biztosító kamatmentesen visszafizeti az Általános feltételek VIII. 4. pontjában foglaltak szerint megküldött indokolt tájékoztatással egyidejűleg.

Ha a biztosítási összeg a Szerződő kérésére a Biztosító által ajánlott újjáépítési vagy új állapotban történő beszerzési értéknél alacsonyabb értékre lett meghatározva (alulbiztosítás), és ez ténylegesen alacsonyabb, mint a vagyontárgy, épületeknél újjáépítési-, ingóságoknál új állapotban történő beszerzési értéke, akkor alulbiztosítás következik be. Ilyen esetben a Biztosító aránylagos térítést alkalmazhat, tehát a kárt olyan arányban téríti meg, ahogyan a káridőponti biztosítási összeg aránylik a káresemény időpontjában számított, épületeknél újjáépítési-, ingóságoknál új állapotban történő beszerzési értékéhez.

A kárbiztosítás különös feltételei III. 4. pontja az alábbiakra módosult a 2014.03.15.-től aláírt ajánlatok esetében

A biztosítási összeg nem haladhatja meg a biztosított épületek esetében az újjáépítési, a biztosított ingóságok esetében az új állapotban történő beszerzési értéket.

Épületek esetében az újjáépítési érték az az összeg, melyből a károsodott ingatlan a kockázatviselés helyén helyreállítható (a jelen szabályzat VII. 5.1.1. pont szerint).

Ingóságok esetében az új állapotban történő beszerzési érték megállapításának alapja:

  • ha a termék a kár időpontjában hazai kereskedelemben kapható, az átlagos beszerzési ár,
  • amennyiben a termék hazai kereskedelemben nem kapható, a hozzá tulajdonságaiban legközelebb álló terméknek a kereskedelemben alkalmazott árakból kalkulált átlagos beszerzési ára, az esetleges értékemelkedés értékmódosító hatásának figyelembevételével.

Túlbiztosítás esetén, a biztosított érdek értékét meghaladó részben a biztosítási összegre vonatkozó megállapodás semmis, és a díjat megfelelően le kell szállítani. E rendelkezés ellenére is lehet biztosítási szerződést kötni valamely vagyontárgy várható értéke, továbbá helyreállításának vagy új állapotban való beszerzésének értéke erejéig.

Túlbiztosítás esetén is a Biztosító szolgáltatási kötelezettsége kizárólag a Biztosítottat ért tényleges kár értékéig áll fenn. Amennyiben egy kár esetén a Biztosító által a vagyontárgyra a káresemény időpontjában a jelen szabályzat VII. 5. pont szerint megállapított érték alacsonyabb, mint a biztosítási összeg, a tényleges érték és a biztosítási összeg közötti különbözetre számított többlet díjat a Szerződő által befizetett díjból a Szerződő részére a Biztosító kamatmentesen visszafizeti, az Általános feltételek IX. 7. pontjában foglaltak szerint megküldött indokolt tájékoztatással egyidejűleg.

2. Kárbejelentési kötelezettség vonatkozásában meghosszabbítottuk a bejelentési kötelezettég teljesítésére nyitva álló határidőt

A vagyonbiztosítás különös feltételének IV. 3. pontja az alábbiak szerint módosult a 2014.03.14.-ig aláírt ajánlatok esetében:

A Szerződőnek (Biztosítottnak) a biztosítási eseményt a tudomásra jutástól számított 10 munkanapon belül be kell jelentenie a Biztosítónak.
Lehetővé kell tenni a Biztosító számára a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését.

A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak, a betöréses lopást és rablást, a vagyontárgyak illetéktelen eltulajdonítását, megrongálását a rendőrségnek is késedelem nélkül be kell jelenteni.

A Biztosított a kár bejelentésétől számított 5 napig a károsodott vagyontárgy állapotán csak a kárenyhítéshez szükséges mértékben változtathat. A Biztosító szolgáltatási kötelezettsége nem áll be annyiban, amennyiben a megengedettnél nagyobb mértékű változtatás következtében szolgáltatási kötelezettségének elbírálhatósága, illetve a károsodás mértékének megállapítása szempontjából lényeges körülmények tisztázása lehetetlenné vált.

A kárbiztosítás különös feltételei IV.3. pont – 2014.03.15.-től aláírt ajánlatok esetében a következők szerint módosult:

A Szerződőnek (Biztosítottnak) a biztosítási eseményt a tudomásra jutástól számított 10 munkanapon belül be kell jelentenie a Biztosítónak.

Lehetővé kell tenni a Biztosító számára a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését. A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak, a betöréses lopást és rablást, a vagyontárgyak illetéktelen eltulajdonítását, megrongálását a rendőrségnek is késedelem nélkül be kell jelenteni.

A Biztosított a kár bejelentésétől számított 5 napig a károsodott vagyontárgy állapotán csak a kárenyhítéshez szükséges mértékben változtathat. A Biztosító szolgáltatási kötelezettsége nem áll be annyiban, amennyiben a megengedettnél nagyobb mértékű változtatás következtében szolgáltatási kötelezettségének elbírálhatósága, illetve a károsodás mértékének megállapítása szempontjából lényeges körülmények tisztázása lehetetlenné vált.

3. Kárbejelentéshez/szolgáltatás igénybevételéhez szükséges dokumentumok köre
A vagyonbiztosítás különös feltételei VII. pontjában a Biztosító szolgáltatásának igénybevételéhez szükséges iratok köréből törlésre kerültek az alábbi iratok:

  • kötvény és díjfizetést igazoló iratok

4. Az Általános feltételek VIII. 4. pontja a szolgáltatási kötelezettség határideje vonatkozásában az alábbi rendelkezéssel egészült ki:
A kárrendezéshez nélkülözhetetlen dokumentumok beérkezésétől számított 15 napon belül, de ezek hiányában is legkésőbb a szolgáltatási igény benyújtásától számított 1 (egy) hónapon belül a Biztosító a biztosítási szolgáltatásra jogosult személynek:

  • kellően megindokolt javaslatot tesz a szolgáltatására, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségének fennállását és a szolgáltatásának mértékét jogcímenként (kamatot is) összegszerűen megállapította, vagy
  • indokolással ellátott választ ad a szolgáltatási igényben foglalt egyes követelésekre, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségét nem ismeri el, vagy a szolgáltatási kötelezettség nem egyértelmű, vagy a teljes szolgáltatását összegszerűen nem állapította meg.

5. Élet- és műtéti kiegészítő biztosítás különös feltételei (Személybiztosítás) VII. 8. és 9. pontja az alábbiak szerint módosul, egészül ki – 2014.03.14-ig aláírt ajánlatok esetében:
Ha a szerződés létrejöttétől a II. 1. pontban meghatározott életbiztosítási esemény bekövetkezéséig már 5 év eltelt, a közlési kötelezettség megsértése ellenére beáll a Biztosító szolgáltatási kötelezettsége. (Műtéti igényekre a biztosítás teljes tartama alatt vizsgálja a Biztosító a közlési kötelezettséget.)

8.1. Amennyiben a biztosítás tartama során bármikor – akár a biztosítási esemény bekövetkeztekor – jut a Biztosító tudomására, hogy a szerződés megkötésekor helytelenül adták meg a Biztosított életkorát, és a valós életkor alapján a szerződés létre sem jöhetett volna (Élet- és műtéti kiegészítő biztosítás különös feltételei I. 1. pont, Kiegészítő kockázati életbiztosítás különös feltételei I. 1. pont), a szerződés érvénytelen, a Biztosítót szolgáltatási kötelezettség nem terheli. A Biztosító az adott Biztosítottra befizetett díjakat a helytelen életkor tényének tudomására jutásától számított 15 napon belül a Szerződő részére kamatmentesen visszafizeti.

8.2. Az életkor helytelen bevallása esetén, ha a helytelenül bevallott életkor a tartam során, de a szerződéskötéstől számított öt éven belül jut a Biztosító tudomására, és a helyes életkor alapján a biztosítási kockázat jelentősen növekedik, a Biztosító jogosult a biztosítási kockázat jelentős növekedése jogcímen a tudomásszerzéstől számított 15 napon belül javaslatot tenni a biztosítási szerződés megfelelő módosítására (pl. biztosítási díj változása), vagy a jelen kiegészítő biztosítást 30 napos felmondási idővel felmondhatja. Ha a Szerződő a módosító javaslatot nem fogadja el, vagy arra 15 napon belül nem válaszol, a jelen kiegészítő biztosítás megszűnik a módosító javaslat közlésétől számított 30. napon (Általános szerződési feltételek III. 3. pont).

8.3. Ha a helytelenül bevallott életkor a biztosítási esemény bekövetkeztekor, de a szerződéskötéstől a biztosítási esemény bekövetkeztéig számított öt éven belül jut a Biztosító tudomására, a Biztosító a feltételek fennállása esetén alkalmazhatja a 8.2. pontban foglaltakat, továbbá az adott biztosítási eseményre vonatkozó szolgáltatási kötelezettségét az alábbiak szerint teljesíti:

  • amennyiben a tényleges életkor alapján az adott Biztosítottra vonatkozóan magasabb díj illette volna meg, az elmaradt díjakra vonatkozó igényét a szolgáltatási összegből levonja,
  • amennyiben a tényleges életkor alapján az adott Biztosítottra vonatkozóan többletdíj keletkezett, azt a Szerződő részére a helytelen életkor tényének tudomására jutásától számított 15 napon belül a Szerződő részére kamatmentesen visszafizeti, vagy a Szerződő kérésére a lakásbiztosítási szerződés jövőbeni díjába beszámítja.

8.4. Nem alkalmazhatóak a 8.2. és 8.3. pontokban írt rendelkezések és beáll a Biztosító szolgáltatási kötelezettsége – kivéve a 8.1. pontban írt esetben – amennyiben

  1. a helytelenül bevallott életkor a tartam során, a szerződéskötéstől számított öt éven túl, illetve
  2. a biztosítási esemény bekövetkeztekor, de a szerződéskötéstől a biztosítási esemény bekövetkeztéig számított öt éven túl jut a Biztosító tudomására.

A jelen 8.4. pontban írtak nem érintik a Biztosítónak azt a jogát, hogy a valós életkorról való tudomásszerzést követően a jövőre nézve a 8.2. pontban leírtakat alkalmazza, vagyis a helytelen életkor tudomására jutásának időpontját követő hónap első napjától a Biztosító érvényesen javaslatot tehet a biztosítási szerződés megfelelő módosítására (tényleges életkor alapján számított biztosítási díj változására), vagy a jelen kiegészítő biztosítást 30 napos felmondási idővel felmondhatja.

6. Élet- és műtéti kiegészítő biztosítás különös feltételei (Személybiztosítás) VII. 8. pont az alábbi részekkel módosul, egészül ki – 2014.03.15-től aláírt ajánlatok esetében:

8. Az életkor helytelen bevallása esetén, ha a helytelenül bevallott életkor a tartam során jut a Biztosító tudomására és a helyes életkor alapján a biztosítási kockázat jelentősen növekedik, a Biztosító jogosult a biztosítási kockázat jelentős növekedése jogcímen a tudomásszerzéstől számított 15 napon belül javaslatot tenni a biztosítási szerződés megfelelő módosítására (pl. biztosítási díj növekedése), vagy a jelen kiegészítő biztosítást 30 napos felmondási idővel felmondhatja. Ha a Szerződő a módosító javaslatot nem fogadja el, vagy arra 15 napon belül nem válaszol, a jelen kiegészítő biztosítás megszűnik a módosító javaslat közlésétől számított 30. napon (Általános szerződési feltételek III. 3. pont).

8.1. Amennyiben a biztosítás tartama során bármikor – akár a biztosítási esemény bekövetkeztekor – jut a Biztosító tudomására, hogy a szerződés megkötésekor helytelenül adták meg a Biztosított életkorát, és a valós életkor alapján a szerződés létre sem jöhetett volna (Élet- és műtéti kiegészítő biztosítás különös feltételei I. 1. pont, Kiegészítő kockázati életbiztosítás különös feltételei I. 1. pont), a szerződés érvénytelen, a Biztosítót szolgáltatási kötelezettség nem terheli. A Biztosító az adott Biztosítottra befizetett díjakat a helytelen életkor tényének tudomására jutásától számított 15 napon belül a Szerződő részére kamatmentesen visszafizeti.

8.2. Az életkor helytelen bevallása esetén, ha a helytelenül bevallott életkor a tartam során, de a szerződéskötéstől számított öt éven belül jut a Biztosító tudomására, és a helyes életkor alapján a biztosítási kockázat jelentősen növekedik, a Biztosító jogosult a biztosítási kockázat jelentős növekedése jogcímen a tudomásszerzéstől számított 15 napon belül javaslatot tenni a biztosítási szerződés megfelelő módosítására (pl. biztosítási díj változása), vagy a jelen kiegészítő biztosítást 30 napos felmondási idővel felmondhatja. Ha a Szerződő a módosító javaslatot nem fogadja el, vagy arra 15 napon belül nem válaszol, a jelen kiegészítő biztosítás megszűnik a módosító javaslat közlésétől számított 30. napon (Általános szerződési feltételek III. 3. pont).

8.3. Ha a helytelenül bevallott életkor a biztosítási esemény bekövetkeztekor, de a szerződéskötéstől a biztosítási esemény bekövetkeztéig számított öt éven belül jut a Biztosító tudomására, a Biztosító a feltételek fennállása esetén alkalmazhatja a 8.2. pontban foglaltakat, továbbá az adott biztosítási eseményre vonatkozó szolgáltatási kötelezettségét az alábbiak szerint teljesíti:

  • amennyiben a tényleges életkor alapján az adott Biztosítottra vonatkozóan magasabb díj illette volna meg, az elmaradt díjakra vonatkozó igényét a szolgáltatási összegből levonja,
  • amennyiben a tényleges életkor alapján az adott Biztosítottra vonatkozóan többletdíj keletkezett, azt a Szerződő részére a helytelen életkor tényének tudomására jutásától számított 15 napon belül a Szerződő részére kamatmentesen visszafizeti, vagy a Szerződő kérésére a lakásbiztosítási szerződés jövőbeni díjába beszámítja.

8.4. Nem alkalmazhatóak a 8.2. és 8.3. pontokban írt rendelkezések és beáll a Biztosító szolgáltatási kötelezettsége – kivéve a 8.1. pontban írt esetben – amennyiben

  • a helytelenül bevallott életkor a tartam során, a szerződéskötéstől számított öt éven túl, illetve
  • a biztosítási esemény bekövetkeztekor, de a szerződéskötéstől a biztosítási esemény bekövetkeztéig számított öt éven túl jut a Biztosító tudomására.

A jelen 8.4. pontban írtak nem érintik a Biztosítónak azt a jogát, hogy a valós életkorról való tudomásszerzést követően a jövőre nézve a 8.2. pontban leírtakat alkalmazza, vagyis a helytelen életkor tudomására jutásának időpontját követő hónap első napjától a Biztosító érvényesen javaslatot tehet a biztosítási szerződés megfelelő módosítására (tényleges életkor alapján számított biztosítási díj változására), vagy a jelen kiegészítő biztosítást 30 napos felmondási idővel felmondhatja.

l) CSOB (régi MKB)

1. Kárbejelentési kötelezettség vonatkozásában meghosszabbítottuk a bejelentési kötelezettég teljesítésére nyitva álló határidőt

Az Általános feltételek 14.1. pontja a 2010.12.31-ig aláírt ajánlatok esetében az alábbiak szerint módosult:

  1. A Szerződőnek (Biztosítottnak) a káreseményt annak bekövetkezte után azonnal, legkésőbb azonban annak megtörténtétől, illetve az észleléstől számított 10 munkanapon belül (haláleset és baleseti kár esetén 8 napon belül) írásban (levélben, faxon, e-mailben) vagy telefonon be kell jelentenie a Biztosítónak és lehetővé kell tennie a bejelentés tartalmának ellenőrzését.

Az Általános feltételek 14.1.1. pontja a 2011.01.01.–2014.03.14 között aláírt ajánlatok esetében az alábbiak szerint módosult:
A Szerződőnek (Biztosítottnak) a káreseményt annak bekövetkezte után azonnal, legkésőbb azonban annak megtörténtétől, illetve az észleléstől számított 10 munkanapon belül (haláleset és baleseti kár esetén 8 napon belül) írásban (levélben, faxon, e-mailben) vagy telefonon be kell jelentenie a Biztosítónak és lehetővé kell tennie a bejelentés tartalmának ellenőrzését.

Az Általános Biztosítási Feltételek 17.1.3. pont 2014.03.15-től aláírt ajánlatok esetében az alábbiak szerint módosult:
A kárbejelentési és állapot-megőrzési kötelezettség 17.1.3.1. A Szerződőnek (Biztosítottnak) a káreseményt annak bekövetkezte után azonnal, legkésőbb azonban annak megtörténtétől, illetve az észleléstől számított 10 munkanapon belül (haláleset és baleseti kár esetén 8 napon belül), felelősségbiztosítás esetén 30 napon belül írásban (levélben, faxon, e-mailben) vagy telefonon be kell jelentenie a Biztosítónak és lehetővé kell tennie a bejelentés tartalmának ellenőrzését.

2. A szolgáltatási kötelezettség határideje vonatkozásában a CSOB (régi MKB) szabályzat lentiekben hivatkozott pontjai az alábbi rendelkezéssel kerültek egységesen kiegészítésre:
A kárrendezéshez nélkülözhetetlen dokumentumok beérkezésétől számított 15 napon belül, de ezek hiányában is legkésőbb a szolgáltatási igény benyújtásától számított 1 (egy) hónapon belül a Biztosító a biztosítási szolgáltatásra jogosult személynek:

  • kellően megindokolt javaslatot tesz a szolgáltatására, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségének fennállását és a szolgáltatásának mértékét jogcímenként (kamatot is) összegszerűen megállapította, vagy
  • indokolással ellátott választ ad a szolgáltatási igényben foglalt egyes követelésekre, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségét nem ismeri el, vagy a szolgáltatási kötelezettség nem egyértelmű, vagy a teljes szolgáltatását összegszerűen nem állapította meg.

A kiegészítéssel érintett szabályzati pontok:
Általános Szerződési feltételek 14. pont – 2014.03.14-ig aláírt ajánlatok esetében,
Általános Biztosítási Feltételek 17.2.2. pont – 2014.03.15-től aláírt ajánlatok esetében.

m) Kupola MFO

1. Pontosításra került a túlbiztosításból adódó többletdíj kifizetési rendjének meghatározása

Az Általános feltételek VIII. 7. pontja az alábbiak szerint módosult:
A biztosítási összeg nem haladhatja meg a biztosított ingatlan esetében az újjáépítési értéket, illetve az ingóságok esetében az új állapotban történő beszerzési értéket.

Épületek esetében az újjáépítési érték az az összeg, melyből a károsodott ingatlan a kockázatviselés helyén helyreállítható (Különös feltételek VI. 2.4.1. pont szerint).

Ingóságok esetében az új állapotban történő beszerzési érték megállapításának alapja:

  • ha a termék a kár időpontjában hazai kereskedelemben kapható, az átlagos beszerzési ár,
  • amennyiben a termék hazai kereskedelemben nem kapható, a hozzá tulajdonságaiban legközelebb álló terméknek a kereskedelemben alkalmazott árakból kalkulált átlagos beszerzési ára, az esetleges értékemelkedés értékmódosító hatásának figyelembevételével.

Túlbiztosítás esetén a biztosított érdek értékét meghaladó részben a biztosítási összegre vonatkozó megállapodás semmis, és a díjat megfelelően le kell szállítani. E rendelkezés ellenére is lehet biztosítási szerződést kötni valamely vagyontárgy várható értéke, továbbá helyreállításának vagy új állapotban való beszerzésének értéke erejéig.

A Biztosító szolgáltatási kötelezettsége túlbiztosítás esetén is kizárólag a Biztosítottat ért kár értékéig áll fenn. Amennyiben totálkár esetén a Biztosító által a vagyonkategóriára a káresemény időpontjában „Különös feltételek” VI. 2. pontja szerint megállapított érték alacsonyabb, mint a biztosítási összeg, akkor ezen érték és a biztosítási összeg közötti különbözetre számított többletdíjat a Szerződő által befizetett díjból – a káresemény bekövetkeztének időpontjától a túlbiztosítás keletkezésének időpontjára visszamenőleges hatályig – a Szerződő részére a Biztosító kamatmentesen visszafizeti az Általános feltételek XI. 2.2. pontjában foglaltak szerint megküldött indokolt tájékoztatással egyidejűleg.

2. Kárbejelentési kötelezettség vonatkozásában meghosszabbítottuk a bejelentési kötelezettég teljesítésére nyitva álló határidőt

Az Általános feltételek XI. 1.4.1. pontja az alábbiak szerint módosult:
A Szerződőnek (Biztosítottnak) a biztosítási eseményt a tudomására jutását követően 10 munkanapon belül, hogy az eseménnyel kapcsolatos lényeges körülmények a Biztosító számára megállapíthatók legyenek, be kell jelentenie a Biztosítónak. Lehetővé kell tenni a Biztosító számára a biztosítási eseménnyel kapcsolatos körülmények vizsgálatát. A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak, a betöréses lopást, a rablást, a lopást, besurranást, a vandalizmussal, valamint az idegen jármű, illetve az idegen tárgy ráesése által okozott károkat a rendőrségnek is be kell jelenteni.

Felelősségbiztosítási eseményt a Biztosított a tudomásra jutástól számított 30 napon belül – a bejelentési kötelezettség megszegése esetére megállapított jogkövetkezmények mellett – köteles a Biztosítónak írásban bejelenteni, ha vele szemben a szerződésben meghatározott minőségben okozott kárigényt közölnek, vagy ha olyan körülményről szerez tudomást, amely ilyen kárigényre adhat alapot. A kárbejelentési határidők elmulasztása nem jogvesztő, csak annyiban, amennyiben a késedelem miatt lényeges körülmények kideríthetetlené válnak.

A teljes, módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt Kupola MFO szabályzati feltétel honlapunkon érhető el:
alfa.hu/dokumentumok/biztositasok-dokumentumai.html#157-505-kupola-minositett-fogyasztobarat-otthonbiztositas

n) Társasházi és Lakásszövetkezeti Biztosítás

1. Kárbejelentési kötelezettség vonatkozásában meghosszabbítottuk a bejelentési kötelezettég teljesítésére nyitva álló határidőt

Az Általános feltételek VIII. 3. pontja az alábbiak szerint módosult:
A Szerződőnek (Biztosítottnak) a biztosítási eseményt a tudomásra jutástól számított 10 munkanapon belül be kell jelentenie a Biztosítónak. Lehetővé kell tenni a Biztosító számára a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését. A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak, a betöréses lopást a rendőrségnek is be kell jelenteni.

A Biztosított a kár bejelentésétől számított 5 napig a károsodott vagyontárgy állapotán csak a kárenyhítéshez szükséges mértékben változtathat. A Biztosító szolgáltatási kötelezettsége nem áll be, ha a megengedettnél nagyobb mértékű változtatás következtében szolgáltatási kötelezettségének elbírálhatósága, illetve a károsodás mértékének megállapítása szempontjából lényeges körülmények tisztázása lehetetlenné vált.

2. Kárbejelentéshez/szolgáltatás igénybevételéhez szükséges dokumentumok köre
A vagyonbiztosítás különös feltételei III. pontjában a Biztosító szolgáltatásának igénybevételéhez szükséges iratok köréből törlésre kerültek az alábbi iratok:

  • kötvény és díjfizetést igazoló iratok

3. Az Általános feltételek VIII. 5. pontja a szolgáltatási kötelezettség határideje vonatkozásában az alábbi rendelkezéssel egészült ki:
A kárrendezéshez nélkülözhetetlen dokumentumok beérkezésétől számított 15 napon belül, de ezek hiányában is legkésőbb a szolgáltatási igény benyújtásától számított 1 (egy) hónapon belül a Biztosító a biztosítási szolgáltatásra jogosult személynek:

  • kellően megindokolt javaslatot tesz a szolgáltatására, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségének fennállását és a szolgáltatásának mértékét jogcímenként (kamatot is) összegszerűen megállapította, vagy
  • indokolással ellátott választ ad a szolgáltatási igényben foglalt egyes követelésekre, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségét nem ismeri el, vagy a szolgáltatási kötelezettség nem egyértelmű, vagy a teljes szolgáltatását összegszerűen nem állapította meg.

o) Társasházi és Lakásszövetkezet Komplex Biztosítás

1. Kárbejelentési kötelezettség vonatkozásában meghosszabbítottuk a bejelentési kötelezettég teljesítésére nyitva álló határidőt

Az Általános feltételek VIII. 3. pontja a 2014.03.14.-ig aláírt ajánlatok esetén az alábbiak szerint módosult:
A Szerződőnek (Biztosítottnak) a biztosítási eseményt a tudomásra jutástól számított 10 munkanapon belül be kell jelentenie a Biztosítónak. Lehetővé kell tenni a Biztosító számára a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését. A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak, a betöréses lopást a rendőrségnek is be kell jelenteni.

A Biztosított a kár bejelentésétől számított 5 napig a károsodott vagyontárgy állapotán csak a kárenyhítéshez szükséges mértékben változtathat. A Biztosító szolgáltatási kötelezettsége nem áll be, ha a megengedettnél nagyobb mértékű változtatás következtében szolgáltatási kötelezettségének elbírálhatósága, illetve a károsodás mértékének megállapítása szempontjából lényeges körülmények tisztázása lehetetlenné vált, külön kiemelve, a biztosított erkély-, függőfolyosó- vagy lépcsőházi korlátüvegek, sérült üvegtéglák, kopolitüvegek, üvegtetők, valamint közös tulajdonú épületrészek üvegezésében bekövetkezett kár, valamint vízkár (pl. csőtörés) esetét amikor Biztosított csak a helyszíni kárfelmérést követően kezdheti meg a helyreállítást.

Az Általános feltételek X. 2.1. pontja a 2014.03.15.-től aláírt ajánlatok esetén az alábbiak szerint módosult:
A Szerződőnek (Biztosítottnak) a biztosítási eseményt a tudomásra jutástól számított 10 munkanapon belül be kell jelentenie a Biztosítónak. Lehetővé kell tenni a Biztosító számára a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését. A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak, a betöréses lopást, rablást a rendőrségnek is be kell jelenteni.

A Biztosító késedelmes igényérvényesítés idejére kamatot nem fizet.

2. Kárbejelentéshez/szolgáltatás igénybevételéhez szükséges dokumentumok köre
A vagyonbiztosítás különös feltételei III. pontjában a Biztosító szolgáltatásának igénybevételéhez szükséges iratok köréből törlésre kerültek az alábbi iratok:

  • kötvény és díjfizetést igazoló iratok

3. A szolgáltatási kötelezettség határideje vonatkozásában a Társasház és Lakásszövetkezet Komplex Biztosítás Szabályzatának lentiekben hivatkozott pontjai az alábbi rendelkezéssel kerültek kiegészítésre:
A kárrendezéshez nélkülözhetetlen dokumentumok beérkezésétől számított 15 napon belül, de ezek hiányában is legkésőbb a szolgáltatási igény benyújtásától számított 1 (egy) hónapon belül a Biztosító a biztosítási szolgáltatásra jogosult személynek:

  • kellően megindokolt javaslatot tesz a szolgáltatására, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségének fennállását és a szolgáltatásának mértékét jogcímenként (kamatot is) összegszerűen megállapította, vagy
  • indokolással ellátott választ ad a szolgáltatási igényben foglalt egyes követelésekre, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségét nem ismeri el, vagy a szolgáltatási kötelezettség nem egyértelmű, vagy a teljes szolgáltatását összegszerűen nem állapította meg.

A módosítással érintett szabályzati rendelkezések:
Általános Feltételek VIII. 5. pont – 2014.03.14.-ig aláírt ajánlatok esetében,
Általános Feltételek X. 6. pont – 2014.03.15.-től aláírt ajánlatok esetében.

Hirdetmény a Lakásbiztosítási Szabályzataink 2025. április 1-i hatályú módosításáról

LSZB-H-250401