HIRDETMÉNY az Alfa Lakásbiztosítási Szabályzat 2025. április 1-i hatályú módosításáról
Tisztelt Ügyfelünk!
Köszönjük, hogy Társaságunkat tisztelte meg bizalmával szerződése megkötésekor.
A biztosítási szerződésére vonatkozó szabályok pontosítása céljából a lakásbiztosítási szerződésére irányadó biztosítási Szabályzat egyes pontjait 2025. április 1. hatállyal módosítottuk a jogszabályi előírásoknak és a Magyar Nemzeti Bank elvárásainak való teljes körű megfelelés érdekében.
Az érintett biztosítási feltételek – ügyfeleink számára hátrányt nem okozó – változásai, szabályzatonként elkülönítve az alábbiakban olvashatók. (A módosítások félkövér és dőlt betűvel kerültek megjelölésre.)
A módosítás az alábbiakban felsorolt lakásbiztosítási szerződéssel rendelkező ügyfeleinket érinti:
- CSOB–I
- Családi Biztosítás
- Családi Biztosítás II
- CSOB 2000
- OTTHON–II
- OTTHON–III
- OTTHON–IV
- OTTHON–V
- GLOBÁL
- Lakás és Szabadidő Biztosítás
- Lakás és Szabadidő Biztosítás Plusz
- CSOB (régi MKB)
- Kupola MFO
- Társasházi és Lakásszövetkezeti Biztosítás
- Társasházi és Lakásszövetkezeti Komplex Biztosítás
- Praktika Társasház és Lakásszövetkezet Biztosítás
a) CSOB–I
1. Kárbejelentési kötelezettség vonatkozásában meghosszabbítottuk a bejelentési kötelezettég teljesítésére nyitva álló határidőt
Az Épületbiztosítási szabályzat VII. 1. pontja az alábbiak szerint módosult:
A biztosítási eseményt a tudomást szerzéstől számított 10 munkanapon belül be kell jelenteni a Biztosítónak, és lehetővé kell tenni a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését. A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak is jelenteni kell.
A Lakásbérlemények szabályzat VII. 1. pontja az alábbiak szerint módosult:
A biztosítási eseményt a tudomást szerzéstől számított 10 munkanapon belül be kell jelenteni a Biztosítónak, és lehetővé kell tenni a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését. A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak is jelenteni kell.
Az Ingóságbiztosítási szabályzat VII. 1. pontja az alábbiak szerint módosult:
A biztosítási eseményt a tudomást szerzéstől számított 10 munkanapon belül be kell jelenteni a Biztosítónak, és lehetővé kell tenni a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését. A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak, a betöréses lopást, valamint a rablást és kifosztást a rendőrségnek is jelenteni kell.
A Felelősségbiztosítási szabályzat IV. 1. pontja az alábbiak szerint módosult:
A Biztosított az általa okozott károkat a tudomására jutástól számított 10 munkanapon belül köteles a Biztosítónak bejelenteni.
2. A szolgáltatási kötelezettség határideje vonatkozásában a CSOB–I szabályzat lentiekben hivatkozott pontjai az alábbi rendelkezéssel kerültek kiegészítésre:
A kárrendezéshez nélkülözhetetlen dokumentumok beérkezésétől számított 15 napon belül, de ezek hiányában is legkésőbb a szolgáltatási igény benyújtásától számított 1 (egy) hónapon belül a Biztosító a biztosítási szolgáltatásra jogosult személynek:
- kellően megindokolt javaslatot tesz a szolgáltatására, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségének fennállását és a szolgáltatásának mértékét jogcímenként (kamatot is) összegszerűen megállapította, vagy
- indokolással ellátott választ ad a szolgáltatási igényben foglalt egyes követelésekre, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségét nem ismeri el, vagy a szolgáltatási kötelezettség nem egyértelmű, vagy a teljes szolgáltatását összegszerűen nem állapította meg.
A kiegészítéssel érintett szabályzati pontok:
Épületbiztosítási Szabályzat – VII. 4. pont
Lakásbérlemények Biztosítási Szabályzata – VII. 4. pont
Ingóságbiztosítási Szabályzat – VII. 4. pont
Felelősségbiztosítási Szabályzat – IV. 2. pont
b) Családi Biztosítás
1. Kárbejelentési kötelezettség vonatkozásában meghosszabbítottuk a bejelentési kötelezettég teljesítésére nyitva álló határidőt
A vagyonbiztosítás különös feltételeinek IV. 3. pontja az alábbiak szerint módosult:
A Szerződőnek (Biztosítottnak) a biztosítási eseményt a tudomásra jutástól számított 10 munkanapon belül be kell jelentenie a Biztosítónak. Lehetővé kell tenni a Biztosító számára a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését. A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak, a betöréses lopást és rablást a rendőrségnek is be kell jelenteni.
A Biztosított a kár bejelentésétől számított 5 napig a károsodott vagyontárgy állapotán csak a kárenyhítéshez szükséges mértékben változtathat. A Biztosító szolgáltatási kötelezettsége nem áll be, ha a megengedettnél nagyobb mértékű változtatás következtében szolgáltatási kötelezettségének elbírálhatósága, illetve a károsodás mértékének megállapítása szempontjából lényeges körülmények tisztázása lehetetlenné vált.
2. Kárbejelentéshez/szolgáltatás igénybevételéhez szükséges dokumentumok köre
A vagyonbiztosítás különös feltételei VII. pontban a Biztosító szolgáltatása igénybevételéhez szükséges iratok köréből törlésre kerültek az alábbi iratok:
- kötvény és díjfizetést igazoló iratok
3. Az Általános feltételek VI. 4. pontja a szolgáltatási kötelezettség határideje vonatkozásában az alábbi rendelkezéssel egészült ki:
A kárrendezéshez nélkülözhetetlen dokumentumok beérkezésétől számított 15 napon belül, de ezek hiányában is legkésőbb a szolgáltatási igény benyújtásától számított 1 (egy) hónapon belül a Biztosító a biztosítási szolgáltatásra jogosult személynek:
- kellően megindokolt javaslatot tesz a szolgáltatására, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségének fennállását és a szolgáltatásának mértékét jogcímenként (kamatot is) összegszerűen megállapította, vagy
- indokolással ellátott választ ad a szolgáltatási igényben foglalt egyes követelésekre, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségét nem ismeri el, vagy a szolgáltatási kötelezettség nem egyértelmű, vagy a teljes szolgáltatását összegszerűen nem állapította meg.
4. Az élet-, baleset- és műtéti kiegészítő biztosítás különös feltételei VI. 9. pontja az alábbiak szerint módosult:
Az életkor helytelen bevallása esetén, ha ez a Biztosító tudomására jutott, a Biztosító jogosult a Biztosított valóságos életkorának megfelelő kockázati viszonyok alapján az adott szerződésre vonatkozó díjat visszamenőleg újra meghatározni és a Szerződő köteles az így meghatározott díjkülönbözetet haladéktalanul megfizetni. Amennyiben biztosítási esemény bekövetkeztével összefüggésben jutott a Biztosító tudomására a Biztosított valóságos életkora, a Biztosító jogosult az előzőek szerint megállapított díjkülönbözetet a biztosítási összegből levonni.
Amennyiben a biztosítás tartama során bármikor – akár a biztosítási esemény bekövetkeztekor – jut a Biztosító tudomására, hogy a szerződés megkötésekor helytelenül adták meg a Biztosított életkorát, és a valós életkor alapján a szerződés létre sem jöhetett volna (Az élet-, baleset- és műtéti kiegészítő biztosítás különös feltételei I. pont), a szerződés érvénytelen, a Biztosítót szolgáltatási kötelezettség nem terheli. A Biztosító az adott Biztosítottra befizetett díjakat a helytelen életkor tényének tudomására jutásától számított 15 napon belül a Szerződő részére kamatmentesen visszafizeti.
A Biztosító a helytelen életkor tudomására jutásának időpontját követő hónap első napjától érvényesen javaslatot tehet a biztosítási szerződés megfelelő módosítására (tényleges életkor alapján számított biztosítási díj változására), vagy a jelen kiegészítő biztosítást 30 napos felmondási idővel felmondhatja.
Egyébként a közlési kötelezettség megsértésére vonatkozó előírások az irányadók azzal, hogy a Biztosító a szerződést fel is mondhatja az Általános feltételek II. 3. pontja szerint.
c) Családi Biztosítás II
1. Kárbejelentési kötelezettség vonatkozásában meghosszabbítottuk a bejelentési kötelezettég teljesítésére nyitva álló határidőt
A vagyonbiztosítás különös feltételeinek IV. 3. pontja az alábbiak szerint módosult:
A Szerződőnek (Biztosítottnak) a biztosítási eseményt a tudomásra jutástól számított 10 munkanapon belül be kell jelentenie a Biztosítónak. Lehetővé kell tenni a Biztosító számára a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését. A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak, a betöréses lopást és rablást a rendőrségnek is be kell jelenteni.
A Biztosított a kár bejelentésétől számított 5 napig a károsodott vagyontárgy állapotán csak a kárenyhítéshez szükséges mértékben változtathat. A Biztosító szolgáltatási kötelezettsége nem áll be, ha a megengedettnél nagyobb mértékű változtatás következtében szolgáltatási kötelezettségének elbírálhatósága, illetve a károsodás mértékének megállapítása szempontjából lényeges körülmények tisztázása lehetetlenné vált.
2. Kárbejelentéshez/szolgáltatás igénybevételéhez szükséges dokumentumok köre
A vagyonbiztosítás különös feltételei VII. pontban a Biztosító szolgáltatása igénybevételéhez szükséges iratok köréből törlésre kerültek az alábbi iratok:
- kötvény és díjfizetést igazoló iratok
3. Az Általános feltételek VI. 4. pontja a szolgáltatási kötelezettség határideje vonatkozásában az alábbi rendelkezéssel egészült ki:
A kárrendezéshez nélkülözhetetlen dokumentumok beérkezésétől számított 15 napon belül, de ezek hiányában is legkésőbb a szolgáltatási igény benyújtásától számított 1 (egy) hónapon belül a Biztosító a biztosítási szolgáltatásra jogosult személynek:
- kellően megindokolt javaslatot tesz a szolgáltatására, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségének fennállását és a szolgáltatásának mértékét jogcímenként (kamatot is) összegszerűen megállapította, vagy
- indokolással ellátott választ ad a szolgáltatási igényben foglalt egyes követelésekre, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségét nem ismeri el, vagy a szolgáltatási kötelezettség nem egyértelmű, vagy a teljes szolgáltatását összegszerűen nem állapította meg.
4. Az élet-, baleset- és műtéti kiegészítő biztosítás különös feltételei (Családi Személybiztosítás) VI. pontja az alábbiak szerint módosult, egészült ki:
Az életkor helytelen bevallása esetén, ha ez a Biztosító tudomására jutott, a Biztosító jogosult a Biztosított valóságos életkorának megfelelő kockázati viszonyok alapján az adott szerződésre vonatkozó díjat visszamenőleg újra meghatározni és a Szerződő köteles az így meghatározott díjkülönbözetet haladéktalanul megfizetni. Amennyiben biztosítási esemény bekövetkeztével összefüggésben jutott a Biztosító tudomására a Biztosított valóságos életkora, a Biztosító jogosult az előzőek szerint megállapított díjkülönbözetet a biztosítási összegből levonni.
Amennyiben a biztosítás tartama során bármikor – akár a biztosítási esemény bekövetkeztekor – jut a Biztosító tudomására, hogy a szerződés megkötésekor helytelenül adták meg a Biztosított életkorát, és a valós életkor alapján a szerződés létre sem jöhetett volna (Az élet-, baleset- és műtéti kiegészítő biztosítás különös feltételei I. pont), a szerződés érvénytelen, a Biztosítót szolgáltatási kötelezettség nem terheli. A Biztosító az adott Biztosítottra befizetett díjakat a helytelen életkor tényének tudomására jutásától számított 15 napon belül a Szerződő részére kamatmentesen visszafizeti.
A Biztosító a helytelen életkor tudomására jutásának időpontját követő hónap első napjától érvényesen javaslatot tehet a biztosítási szerződés megfelelő módosítására (tényleges életkor alapján számított biztosítási díj változására), vagy a jelen kiegészítő biztosítást 30 napos felmondási idővel felmondhatja.
Egyébként a közlési kötelezettség megsértésére vonatkozó előírások az irányadók azzal, hogy a Biztosító a szerződést fel is mondhatja az Általános feltételek II. 3. pontja szerint.
d) CSOB 2000
1. Kárbejelentési kötelezettség vonatkozásában meghosszabbítottuk a bejelentési kötelezettég teljesítésére nyitva álló határidőt
A CSOB 2000 Általános szabályzata V. 3. pontja az alábbiak szerint módosult:
A biztosítási eseményt a tudomásra jutástól számított 10 munkanapon belül írásban – tételes kárjegyzékkel – be kell jelenteni a Biztosítónak, és lehetővé kell tenni a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését. A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak, a betöréses lopást és rablást a rendőrségnek is jelenteni kell.
Mentesül a Biztosító szolgáltatási kötelezettsége alól, ha a Biztosított kárbejelentési kötelezettségének időben nem tesz eleget, és emiatt a kár elbírálása szempontjából lényeges körülmények kideríthetetlenné váltak.
A Biztosított a kár bejelentésétől számított 5 napig a károsodott vagyontárgy állapotán csak a kárenyhítéshez szükséges mértékben változtathat. A Biztosító kötelezettsége nem áll be, ha a megengedettnél nagyobb mérvű változtatás következtében a szolgáltatási kötelezettségének elbírálása, illetve a károsodás mértékének megállapítása szempontjából lényeges körülmények tisztázása lehetetlenné vált.
A Biztosító szolgáltatási kötelezettségének teljesítéséhez többek között az alábbi iratok bemutatását kérheti:
- hatósági határozat,
- tulajdonjogot, bérleti, használati jogot bizonyító okirat,
- költségvetés, számla, vámáru-nyilatkozat,
- minden egyéb olyan irat, okirat, amely a kár elbírálásához szükséges adatokat igazolja.
2. Kárbejelentéshez/szolgáltatás igénybevételéhez szükséges dokumentumok köre
A CSOB 2000 Általános szabályzata V. 3. pontjában a Biztosító szolgáltatási kötelezettségének teljesítéséhez szükséges iratok köréből törlésre került:
- kötvény és díjfizetés igazolása
3. A CSOB 2000 Általános szabályzat V. 5. pontja a szolgáltatási kötelezettség határideje vonatkozásában az alábbi rendelkezéssel egészült ki:
A kárrendezéshez nélkülözhetetlen dokumentumok beérkezésétől számított 15 napon belül, de ezek hiányában is legkésőbb a szolgáltatási igény benyújtásától számított 1 (egy) hónapon belül a Biztosító a biztosítási szolgáltatásra jogosult személynek:
- kellően megindokolt javaslatot tesz a szolgáltatására, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségének fennállását és a szolgáltatásának mértékét jogcímenként (kamatot is) összegszerűen megállapította, vagy
- indokolással ellátott választ ad a szolgáltatási igényben foglalt egyes követelésekre, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségét nem ismeri el, vagy a szolgáltatási kötelezettség nem egyértelmű, vagy a teljes szolgáltatását összegszerűen nem állapította meg.
e) OTTHON–II
1. Kárbejelentési kötelezettség vonatkozásában meghosszabbítottuk a bejelentési kötelezettég teljesítésére nyitva álló határidőt
Az Általános feltételek VIII. 3. pontja az alábbiak szerint módosult:
A Szerződőnek (Biztosítottnak) a biztosítási eseményt a tudomásra jutástól számított 10 munkanapon belül be kell jelentenie a Biztosítónak. Lehetővé kell tenni a Biztosító számára a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését.
A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak, a betöréses lopást, rablást a rendőrségnek is be kell jelenteni.
A Biztosított a kár bejelentésétől számított 5 napig a károsodott vagyontárgy állapotán csak a kárenyhítéshez szükséges mértékben változtathat. A Biztosító szolgáltatási kötelezettsége nem áll be, ha a megengedettnél nagyobb mértékű változtatás következtében szolgáltatási kötelezettségének elbírálhatósága, illetve a károsodás mértékének megállapítása szempontjából lényeges körülmények tisztázása lehetetlenné vált.
2. Kárbejelentéshez/szolgáltatás igénybevételéhez szükséges dokumentumok köre
A Különös feltételek III. pontban a Biztosító szolgáltatása igénybevételéhez szükséges iratok köréből törlésre kerültek az alábbi iratok:
- kötvény és díjfizetést igazoló iratok
Az Általános feltételek VIII. 5. pontja a szolgáltatási kötelezettség határideje vonatkozásában az alábbi rendelkezéssel egészült ki:
A kárrendezéshez nélkülözhetetlen dokumentumok beérkezésétől számított 15 napon belül, de ezek hiányában is legkésőbb a szolgáltatási igény benyújtásától számított 1 (egy) hónapon belül a Biztosító a biztosítási szolgáltatásra jogosult személynek:
- kellően megindokolt javaslatot tesz a szolgáltatására, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségének fennállását és a szolgáltatásának mértékét jogcímenként (kamatot is) összegszerűen megállapította, vagy
- indokolással ellátott választ ad a szolgáltatási igényben foglalt egyes követelésekre, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségét nem ismeri el, vagy a szolgáltatási kötelezettség nem egyértelmű, vagy a teljes szolgáltatását összegszerűen nem állapította meg.
f) OTTHON–III
1. Kárbejelentési kötelezettség vonatkozásában meghosszabbítottuk a bejelentési kötelezettég teljesítésére nyitva álló határidőt
Az Általános feltételek VIII. 3. pontja az alábbiak szerint módosult:
A Szerződőnek (Biztosítottnak) a biztosítási eseményt a tudomásra jutástól számított 10 munkanapon belül be kell jelentenie a Biztosítónak. Lehetővé kell tenni a Biztosító számára a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését. A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak, a betöréses lopást, rablást a rendőrségnek is be kell jelenteni.
A Biztosított a kár bejelentésétől számított 5 napig a károsodott vagyontárgy állapotán csak a kárenyhítéshez szükséges mértékben változtathat. A Biztosító szolgáltatási kötelezettsége nem áll be, ha a megengedettnél nagyobb mértékű változtatás következtében szolgáltatási kötelezettségének elbírálhatósága, illetve a károsodás mértékének megállapítása szempontjából lényeges körülmények tisztázása lehetetlenné vált.
2. Kárbejelentéshez/szolgáltatás igénybevételéhez szükséges dokumentumok köre
A vagyonbiztosítás különös feltételei III. pontjában a Biztosító szolgáltatásának igénybevételéhez szükséges iratok köréből törlésre kerültek az alábbi iratok:
- kötvény és díjfizetést igazoló iratok
3. Az Általános feltételek VIII. 5. pontja a szolgáltatási kötelezettség határideje vonatkozásában az alábbi rendelkezéssel egészült ki:
A kárrendezéshez nélkülözhetetlen dokumentumok beérkezésétől számított 15 napon belül, de ezek hiányában is legkésőbb a szolgáltatási igény benyújtásától számított 1 (egy) hónapon belül a Biztosító a biztosítási szolgáltatásra jogosult személynek:
- kellően megindokolt javaslatot tesz a szolgáltatására, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségének fennállását és a szolgáltatásának mértékét jogcímenként (kamatot is) összegszerűen megállapította, vagy
- indokolással ellátott választ ad a szolgáltatási igényben foglalt egyes követelésekre, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségét nem ismeri el, vagy a szolgáltatási kötelezettség nem egyértelmű, vagy a teljes szolgáltatását összegszerűen nem állapította meg.
g) OTTHON–IV
1. Kárbejelentési kötelezettség vonatkozásában meghosszabbítottuk a bejelentési kötelezettég teljesítésére nyitva álló határidőt
Az Általános feltételek VI. 3. pontja az alábbiak szerint módosult:
A Szerződőnek (Biztosítottnak) a biztosítási eseményt annak bekövetkezésétől számított 10 munkanapon belül be kell jelentenie a Biztosítónak. Lehetővé kell tenni a Biztosító számára a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését. A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak, a betöréses lopást, rablást a rendőrségnek is be kell jelenteni.
A Biztosított a kár bejelentésétől számított 5 napig a károsodott vagyontárgy állapotán csak a kárenyhítéshez szükséges mértékben változtathat.
A Biztosító szolgáltatási kötelezettsége nem áll be, ha a kései kárbejelentés vagy a megengedettnél nagyobb mértékű változtatás következtében szolgáltatási kötelezettségének elbírálhatósága, illetve a károsodás mértékének megállapítása szempontjából lényeges körülmények tisztázása lehetetlenné vált.
2. Kárbejelentéshez/szolgáltatás igénybevételéhez szükséges dokumentumok köre
A vagyonbiztosítás különös feltételei VI. pontjában a Biztosító szolgáltatásának igénybevételéhez szükséges iratok köréből törlésre kerültek az alábbi iratok:
- kötvény és díjfizetést igazoló iratok
3. Az Általános feltételek VI. 5. pontja a szolgáltatási kötelezettség határideje vonatkozásában az alábbi rendelkezéssel egészült ki:
A kárrendezéshez nélkülözhetetlen dokumentumok beérkezésétől számított 15 napon belül, de ezek hiányában is legkésőbb a szolgáltatási igény benyújtásától számított 1 (egy) hónapon belül a Biztosító a biztosítási szolgáltatásra jogosult személynek:
- kellően megindokolt javaslatot tesz a szolgáltatására, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségének fennállását és a szolgáltatásának mértékét jogcímenként (kamatot is) összegszerűen megállapította, vagy
- indokolással ellátott választ ad a szolgáltatási igényben foglalt egyes követelésekre, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségét nem ismeri el, vagy a szolgáltatási kötelezettség nem egyértelmű, vagy a teljes szolgáltatását összegszerűen nem állapította meg.
h) OTTHON–V
1. Kárbejelentési kötelezettség vonatkozásában meghosszabbítottuk a bejelentési kötelezettég teljesítésére nyitva álló határidőt
Az Általános feltételek VIII. 3. pontja az alábbiak szerint módosult:
A Szerződőnek (Biztosítottaknak) a biztosítási eseményt a tudomásra jutástól számított 10 munkanapon belül be kell jelentenie a Biztosítónak. Lehetővé kell tenni a Biztosító számára a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését. A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak, a betöréses lopást, rablást a rendőrségnek is be kell jelenteni.
A Biztosított a kár bejelentésétől számított 5 napig a károsodott vagyontárgy állapotán csak a kárenyhítéshez szükséges mértékben változtathat. A Biztosító szolgáltatási kötelezettsége nem áll be, ha a megengedettnél nagyobb mértékű változtatás vagy a késedelmes bejelentés következtében szolgáltatási kötelezettségének elbírálhatósága, illetve a károsodás mértékének megállapítása szempontjából lényeges körülmények tisztázása
lehetetlenné vált.
2. Kárbejelentéshez/szolgáltatás igénybevételéhez szükséges dokumentumok köre
A Különös feltételek III. pontjában a Biztosító szolgáltatásának igénybevételéhez szükséges iratok köréből törlésre kerültek az alábbi iratok:
- kötvény és díjfizetést igazoló iratok
3. Az Általános feltételek VIII. 5. pontja a szolgáltatási kötelezettség határideje vonatkozásában az alábbi rendelkezéssel egészült ki:
A kárrendezéshez nélkülözhetetlen dokumentumok beérkezésétől számított 15 napon belül, de ezek hiányában is legkésőbb a szolgáltatási igény benyújtásától számított 1 (egy) hónapon belül a Biztosító a biztosítási szolgáltatásra jogosult személynek:
- kellően megindokolt javaslatot tesz a szolgáltatására, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségének fennállását és a szolgáltatásának mértékét jogcímenként (kamatot is) összegszerűen megállapította, vagy
- indokolással ellátott választ ad a szolgáltatási igényben foglalt egyes követelésekre, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségét nem ismeri el, vagy a szolgáltatási kötelezettség nem egyértelmű, vagy a teljes szolgáltatását összegszerűen nem állapította meg.
i) GLOBÁL
1. Kárbejelentési kötelezettség vonatkozásában meghosszabbítottuk a bejelentési kötelezettég teljesítésére nyitva álló határidőt
Az Általános feltételek E. 20.2.3. pontja az alábbiak szerint módosult:
A Szerződőnek (Biztosítottnak) a biztosítási eseményt a tudomásra jutástól számított 10 munkanapon belül be kell jelentenie a Biztosítónak.
Lehetővé kell tenni a Biztosító számára a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését. A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak, a betöréses lopást és rablást a rendőrségnek is be kell jelenteni.
A Biztosított a kár bejelentésétől számított 5 napig a károsodott vagyontárgy állapotán csak a kárenyhítéshez szükséges mértékben változtathat. A Biztosító szolgáltatási kötelezettsége nem áll be, ha a megengedettnél nagyobb mértékű változtatás következtében szolgáltatási kötelezettségének elbírálhatósága, illetve a károsodás mértékének megállapítása szempontjából lényeges körülmények tisztázása lehetetlenné vált.
A biztosítási esemény bekövetkezésének, a szerződésben (szabályzatban, feltételekben) megjelölt károk és költségek igazolására felsorolt okiratokon kívül a Biztosító szolgáltatása teljesítésének esedékességét egyéb okirat benyújtásától függővé nem teheti, továbbá nem követelheti, illetve a teljesítendő szolgáltatás mértékének meghatározásához szükséges, a biztosítási szolgáltatás teljesítésének esedékességét a bejelentett káresemény tekintetében indult büntető- vagy szabálysértési eljárás jogerős befejezéséhez nem kötheti. A Biztosítottnak minden esetben joga van azonban olyan további bizonyítékok felmutatására, amelyeket – a bizonyítás általános szabályai szerint – követelésének érvényesítéséhez szükségesnek lát.
2. Kárbejelentéshez/szolgáltatás igénybevételéhez szükséges dokumentumok köre
Az Általános feltételek E. 20.3. pontjában a Biztosító szolgáltatásának igénybevételéhez szükséges iratok köréből törlésre kerültek az alábbi iratok:
- kötvény és díjfizetést igazoló iratok
3. Az Általános feltételek E. 20.2.5. pontja a szolgáltatási kötelezettség határideje vonatkozásában az alábbi rendelkezéssel egészült ki:
A kárrendezéshez nélkülözhetetlen dokumentumok beérkezésétől számított 15 napon belül, de ezek hiányában is legkésőbb a szolgáltatási igény benyújtásától számított 1 (egy) hónapon belül a Biztosító a biztosítási szolgáltatásra jogosult személynek:
- kellően megindokolt javaslatot tesz a szolgáltatására, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségének fennállását és a szolgáltatásának mértékét jogcímenként (kamatot is) összegszerűen megállapította, vagy
- indokolással ellátott választ ad a szolgáltatási igényben foglalt egyes követelésekre, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségét nem ismeri el, vagy a szolgáltatási kötelezettség nem egyértelmű, vagy a teljes szolgáltatását összegszerűen nem állapította meg.
4. A D. Kiegészítő Globál életbiztosítás különös feltételei 16.1.1. pontja az alábbiak szerint módosult, egészült ki:
A szerződéskötéskor érvényes kezdeti díjat a Biztosító a Biztosított(ak) nemének, életkorának és a biztosítási összegnek figyelembevételével a díjszabás szerint (összevontan) állapítja meg. A szolgáltatás díja, a biztosítási ajánlaton illetve kötvényen kerül meghatározásra.
Amennyiben a biztosítás tartama során bármikor – akár a biztosítási esemény bekövetkeztekor – jut a Biztosító tudomására, hogy a szerződés megkötésekor helytelenül adták meg a Biztosított életkorát, és a valós életkor alapján a szerződés létre sem jöhetett volna (13. Az életbiztosítás Biztosítottai, kedvezményezettjei 13.1. pont), a szerződés érvénytelen, a Biztosítót szolgáltatási kötelezettség nem terheli. A Biztosító az adott Biztosítottra befizetett díjakat a helytelen életkor tényének tudomására jutásától számított 15 napon belül a Szerződő részére kamatmentesen visszafizeti.
A Biztosító a helytelen életkor tudomására jutásának időpontját követő hónap első napjától érvényesen javaslatot tehet a biztosítási szerződés megfelelő módosítására (tényleges életkor alapján számított biztosítási díj változására), vagy a jelen kiegészítő biztosítást 30 napos felmondási idővel felmondhatja.
Amennyiben biztosítási esemény bekövetkeztével összefüggésben jutott a Biztosító tudomására a Biztosított valóságos életkora, a Biztosító jogosult az előzőek szerint megállapított díjkülönbözetet a biztosítási összegből levonni.
j) Lakás és Szabadidő Biztosítás
1. Kárbejelentési kötelezettség vonatkozásában meghosszabbítottuk a bejelentési kötelezettég teljesítésére nyitva álló határidőt
A vagyonbiztosítás különös feltételeinek IV. 3. pontja az alábbiak szerint módosult:
A Szerződőnek (Biztosítottnak) a biztosítási eseményt a tudomásra jutástól számított 10 munkanapon belül be kell jelentenie a Biztosítónak. Lehetővé kell tenni a Biztosító számára a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését.
A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak, a betöréses lopást és rablást, a vagyontárgyak illetéktelen eltulajdonítását, megrongálását a rendőrségnek is késedelem nélkül be kell jelenteni.
A Biztosított a kár bejelentésétől számított 5 napig a károsodott vagyontárgy állapotán csak a kárenyhítéshez szükséges mértékben változtathat. A Biztosító szolgáltatási kötelezettsége nem áll be annyiban, amennyiben a megengedettnél nagyobb mértékű változtatás következtében szolgáltatási kötelezettségének elbírálhatósága, illetve a károsodás mértékének megállapítása szempontjából lényeges körülmények tisztázása lehetetlenné vált.
2. Kárbejelentéshez/szolgáltatás igénybevételéhez szükséges dokumentumok köre
A vagyonbiztosítás különös feltételei VII. pontjában a Biztosító szolgáltatásának igénybevételéhez szükséges iratok köréből törlésre kerültek az alábbi iratok:
- kötvény és díjfizetést igazoló iratok
3. Az Általános feltételek VIII. 4. pontja a szolgáltatási kötelezettség határideje vonatkozásában az alábbi rendelkezéssel egészült ki:
A kárrendezéshez nélkülözhetetlen dokumentumok beérkezésétől számított 15 napon belül, de ezek hiányában is legkésőbb a szolgáltatási igény benyújtásától számított 1 (egy) hónapon belül a Biztosító a biztosítási szolgáltatásra jogosult személynek:
- kellően megindokolt javaslatot tesz a szolgáltatására, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségének fennállását és a szolgáltatásának mértékét jogcímenként (kamatot is) összegszerűen megállapította, vagy
- indokolással ellátott választ ad a szolgáltatási igényben foglalt egyes követelésekre, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségét nem ismeri el, vagy a szolgáltatási kötelezettség nem egyértelmű, vagy a teljes szolgáltatását összegszerűen nem állapította meg.
4. Élet- és műtéti kiegészítő biztosítás különös feltételei VII. 8. pontja az alábbiak szerint módosult, egészült ki:
Ha a szerződés létrejöttétől a II. 1. pontban meghatározott életbiztosítási esemény bekövetkezéséig már 5 év eltelt, a közlési kötelezettség megsértése ellenére beáll a Biztosító szolgáltatási kötelezettsége. (Műtéti igényekre a biztosítás teljes tartama alatt vizsgálja a Biztosító a közlési kötelezettséget.)
8.1. Amennyiben a biztosítás tartama során bármikor – akár a biztosítási esemény bekövetkeztekor – jut a Biztosító tudomására, hogy a szerződés megkötésekor helytelenül adták meg a Biztosított életkorát, és a valós életkor alapján a szerződés létre sem jöhetett volna (Élet- és műtéti kiegészítő biztosítás különös feltételei I. 1. pont, Kiegészítő kockázati életbiztosítás különös feltételei I. 1. pont), a szerződés érvénytelen, a Biztosítót szolgáltatási kötelezettség nem terheli. A Biztosító az adott Biztosítottra befizetett díjakat a helytelen életkor tényének tudomására jutásától számított 15 napon belül a Szerződő részére kamatmentesen visszafizeti.
8.2. Az életkor helytelen bevallása esetén, ha a helytelenül bevallott életkor a tartam során, de a szerződéskötéstől számított öt éven belül jut a Biztosító tudomására, és a helyes életkor alapján a biztosítási kockázat jelentősen növekedik, a Biztosító jogosult a biztosítási kockázat jelentős növekedése jogcímen a tudomásszerzéstől számított 15 napon belül javaslatot tenni a biztosítási szerződés megfelelő módosítására (pl. biztosítási díj változása), vagy a jelen kiegészítő biztosítást 30 napos felmondási idővel felmondhatja. Ha a Szerződő a módosító javaslatot nem fogadja el, vagy arra 15 napon belül nem válaszol, a jelen kiegészítő biztosítás megszűnik a módosító javaslat közlésétől számított 30. napon.
8.3. Ha a helytelenül bevallott életkor a biztosítási esemény bekövetkeztekor, de a szerződéskötéstől a biztosítási esemény bekövetkeztéig számított öt éven belül jut a Biztosító tudomására, a Biztosító a feltételek fennállása esetén alkalmazhatja a 8.2. pontban foglaltakat, továbbá az adott biztosítási eseményre vonatkozó szolgáltatási kötelezettségét az alábbiak szerint teljesíti:
- amennyiben a tényleges életkor alapján az adott Biztosítottra vonatkozóan magasabb díj illette volna meg, az elmaradt díjakra vonatkozó igényét a szolgáltatási összegből levonja,
- amennyiben a tényleges életkor alapján az adott Biztosítottra vonatkozóan többletdíj keletkezett, azt a Szerződő részére a helytelen életkor tényének tudomására jutásától számított 15 napon belül a Szerződő részére kamatmentesen visszafizeti, vagy a Szerződő kérésére a lakásbiztosítási szerződés jövőbeni díjába beszámítja.
8.4. Nem alkalmazhatóak a 8.2. és 8.3. pontokban írt rendelkezések és beáll a Biztosító szolgáltatási kötelezettsége – kivéve a 8.1. pontban írt esetben – amennyiben
- a helytelenül bevallott életkor a tartam során, a szerződéskötéstől számított öt éven túl, illetve
- a biztosítási esemény bekövetkeztekor, de a szerződéskötéstől a biztosítási esemény bekövetkeztéig számított öt éven túl jut a Biztosító tudomására.
A jelen 8.4. pontban írtak nem érintik a Biztosítónak azt a jogát, hogy a valós életkorról való tudomásszerzést követően a jövőre nézve a 8.2. pontban leírtakat alkalmazza, vagyis a helytelen életkor tudomására jutásának időpontját követő hónap első napjától a Biztosító érvényesen javaslatot tehet a biztosítási szerződés megfelelő módosítására (tényleges életkor alapján számított biztosítási díj változására), vagy a jelen kiegészítő biztosítást 30 napos felmondási idővel felmondhatja.
k) Lakás és Szabadidő Biztosítás Plusz
1. Pontosításra került a túlbiztosításból adódó többletdíj kifizetési rendjének meghatározása
Vagyonbiztosítás különös feltételei III. 3. pont az alábbiak szerint módosult a 2014.03.14-ig aláírt ajánlatok esetében
A biztosítási összeget a Szerződő határozza meg, melyhez
- épületek estében az egy négyzetméterre vetített, területtől és épülettípustól függő szerződés kötéskori átlagos újjáépítési értékek,
- ingóságok esetében a kárrendezési tapasztalatai alapján meghatározott négyzetméterre vetített új állapotban történő beszerzési érték megadásával, segíti a Biztosító a Szerződőt, ezzel támogatva az alul- és a túlbiztosítás elkerülését.
A biztosítási összeg nem haladhatja meg a biztosított épületek esetében az újjáépítési, a biztosított ingóságok esetében az új állapotban történő beszerzési értéket.
Épületek esetében az újjáépítési érték az az összeg, melyből a károsodott ingatlan a kockázatviselés helyén helyreállítható.
Ingóságok esetében az új állapotban történő beszerzési érték megállapításának alapja:
- ha a termék a kár időpontjában hazai kereskedelemben kapható, az átlagos beszerzési ár,
- amennyiben a termék hazai kereskedelemben nem kapható, a hozzá tulajdonságaiban legközelebb álló terméknek a kereskedelemben alkalmazott árakból kalkulált átlagos beszerzési ára, az esetleges értékemelkedés értékmódosító hatásának figyelembevételével.
Túlbiztosítás esetén, a biztosított érdek értékét meghaladó részben a biztosítási összegre vonatkozó megállapodás semmis, és a díjat megfelelően le kell szállítani. E rendelkezés ellenére is lehet biztosítási szerződést kötni valamely vagyontárgy várható értéke, továbbá helyreállításának vagy új állapotban való beszerzésének értéke erejéig.
Túlbiztosítás esetén is a Biztosító szolgáltatási kötelezettsége kizárólag a Biztosítottat ért kár értékéig áll fenn. Amennyiben egy kár esetén a Biztosító által a vagyontárgyra a káresemény időpontjában megállapított érték alacsonyabb, mint a biztosítási összeg, a ezen érték és a biztosítási összeg közötti különbözetre számított többlet díjat a Szerződő által befizetett díjból a Szerződő részére a Biztosító kamatmentesen visszafizeti az Általános feltételek VIII. 4. pontjában foglaltak szerint megküldött indokolt tájékoztatással egyidejűleg.
Ha a biztosítási összeg a Szerződő kérésére a Biztosító által ajánlott újjáépítési vagy új állapotban történő beszerzési értéknél alacsonyabb értékre lett meghatározva (alulbiztosítás), és ez ténylegesen alacsonyabb, mint a vagyontárgy, épületeknél újjáépítési-, ingóságoknál új állapotban történő beszerzési értéke, akkor alulbiztosítás következik be. Ilyen esetben a Biztosító aránylagos térítést alkalmazhat, tehát a kárt olyan arányban téríti meg, ahogyan a káridőponti biztosítási összeg aránylik a káresemény időpontjában számított, épületeknél újjáépítési-, ingóságoknál új állapotban történő beszerzési értékéhez.
A kárbiztosítás különös feltételei III. 4. pontja az alábbiakra módosult a 2014.03.15.-től aláírt ajánlatok esetében
A biztosítási összeg nem haladhatja meg a biztosított épületek esetében az újjáépítési, a biztosított ingóságok esetében az új állapotban történő beszerzési értéket.
Épületek esetében az újjáépítési érték az az összeg, melyből a károsodott ingatlan a kockázatviselés helyén helyreállítható (a jelen szabályzat VII. 5.1.1. pont szerint).
Ingóságok esetében az új állapotban történő beszerzési érték megállapításának alapja:
- ha a termék a kár időpontjában hazai kereskedelemben kapható, az átlagos beszerzési ár,
- amennyiben a termék hazai kereskedelemben nem kapható, a hozzá tulajdonságaiban legközelebb álló terméknek a kereskedelemben alkalmazott árakból kalkulált átlagos beszerzési ára, az esetleges értékemelkedés értékmódosító hatásának figyelembevételével.
Túlbiztosítás esetén, a biztosított érdek értékét meghaladó részben a biztosítási összegre vonatkozó megállapodás semmis, és a díjat megfelelően le kell szállítani. E rendelkezés ellenére is lehet biztosítási szerződést kötni valamely vagyontárgy várható értéke, továbbá helyreállításának vagy új állapotban való beszerzésének értéke erejéig.
Túlbiztosítás esetén is a Biztosító szolgáltatási kötelezettsége kizárólag a Biztosítottat ért tényleges kár értékéig áll fenn. Amennyiben egy kár esetén a Biztosító által a vagyontárgyra a káresemény időpontjában a jelen szabályzat VII. 5. pont szerint megállapított érték alacsonyabb, mint a biztosítási összeg, a tényleges érték és a biztosítási összeg közötti különbözetre számított többlet díjat a Szerződő által befizetett díjból a Szerződő részére a Biztosító kamatmentesen visszafizeti, az Általános feltételek IX. 7. pontjában foglaltak szerint megküldött indokolt tájékoztatással egyidejűleg.
2. Kárbejelentési kötelezettség vonatkozásában meghosszabbítottuk a bejelentési kötelezettég teljesítésére nyitva álló határidőt
A vagyonbiztosítás különös feltételének IV. 3. pontja az alábbiak szerint módosult a 2014.03.14.-ig aláírt ajánlatok esetében:
A Szerződőnek (Biztosítottnak) a biztosítási eseményt a tudomásra jutástól számított 10 munkanapon belül be kell jelentenie a Biztosítónak.
Lehetővé kell tenni a Biztosító számára a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését.
A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak, a betöréses lopást és rablást, a vagyontárgyak illetéktelen eltulajdonítását, megrongálását a rendőrségnek is késedelem nélkül be kell jelenteni.
A Biztosított a kár bejelentésétől számított 5 napig a károsodott vagyontárgy állapotán csak a kárenyhítéshez szükséges mértékben változtathat. A Biztosító szolgáltatási kötelezettsége nem áll be annyiban, amennyiben a megengedettnél nagyobb mértékű változtatás következtében szolgáltatási kötelezettségének elbírálhatósága, illetve a károsodás mértékének megállapítása szempontjából lényeges körülmények tisztázása lehetetlenné vált.
A kárbiztosítás különös feltételei IV.3. pont – 2014.03.15.-től aláírt ajánlatok esetében a következők szerint módosult:
A Szerződőnek (Biztosítottnak) a biztosítási eseményt a tudomásra jutástól számított 10 munkanapon belül be kell jelentenie a Biztosítónak.
Lehetővé kell tenni a Biztosító számára a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését. A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak, a betöréses lopást és rablást, a vagyontárgyak illetéktelen eltulajdonítását, megrongálását a rendőrségnek is késedelem nélkül be kell jelenteni.
A Biztosított a kár bejelentésétől számított 5 napig a károsodott vagyontárgy állapotán csak a kárenyhítéshez szükséges mértékben változtathat. A Biztosító szolgáltatási kötelezettsége nem áll be annyiban, amennyiben a megengedettnél nagyobb mértékű változtatás következtében szolgáltatási kötelezettségének elbírálhatósága, illetve a károsodás mértékének megállapítása szempontjából lényeges körülmények tisztázása lehetetlenné vált.
3. Kárbejelentéshez/szolgáltatás igénybevételéhez szükséges dokumentumok köre
A vagyonbiztosítás különös feltételei VII. pontjában a Biztosító szolgáltatásának igénybevételéhez szükséges iratok köréből törlésre kerültek az alábbi iratok:
- kötvény és díjfizetést igazoló iratok
4. Az Általános feltételek VIII. 4. pontja a szolgáltatási kötelezettség határideje vonatkozásában az alábbi rendelkezéssel egészült ki:
A kárrendezéshez nélkülözhetetlen dokumentumok beérkezésétől számított 15 napon belül, de ezek hiányában is legkésőbb a szolgáltatási igény benyújtásától számított 1 (egy) hónapon belül a Biztosító a biztosítási szolgáltatásra jogosult személynek:
- kellően megindokolt javaslatot tesz a szolgáltatására, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségének fennállását és a szolgáltatásának mértékét jogcímenként (kamatot is) összegszerűen megállapította, vagy
- indokolással ellátott választ ad a szolgáltatási igényben foglalt egyes követelésekre, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségét nem ismeri el, vagy a szolgáltatási kötelezettség nem egyértelmű, vagy a teljes szolgáltatását összegszerűen nem állapította meg.
5. Élet- és műtéti kiegészítő biztosítás különös feltételei (Személybiztosítás) VII. 8. és 9. pontja az alábbiak szerint módosul, egészül ki – 2014.03.14-ig aláírt ajánlatok esetében:
Ha a szerződés létrejöttétől a II. 1. pontban meghatározott életbiztosítási esemény bekövetkezéséig már 5 év eltelt, a közlési kötelezettség megsértése ellenére beáll a Biztosító szolgáltatási kötelezettsége. (Műtéti igényekre a biztosítás teljes tartama alatt vizsgálja a Biztosító a közlési kötelezettséget.)
8.1. Amennyiben a biztosítás tartama során bármikor – akár a biztosítási esemény bekövetkeztekor – jut a Biztosító tudomására, hogy a szerződés megkötésekor helytelenül adták meg a Biztosított életkorát, és a valós életkor alapján a szerződés létre sem jöhetett volna (Élet- és műtéti kiegészítő biztosítás különös feltételei I. 1. pont, Kiegészítő kockázati életbiztosítás különös feltételei I. 1. pont), a szerződés érvénytelen, a Biztosítót szolgáltatási kötelezettség nem terheli. A Biztosító az adott Biztosítottra befizetett díjakat a helytelen életkor tényének tudomására jutásától számított 15 napon belül a Szerződő részére kamatmentesen visszafizeti.
8.2. Az életkor helytelen bevallása esetén, ha a helytelenül bevallott életkor a tartam során, de a szerződéskötéstől számított öt éven belül jut a Biztosító tudomására, és a helyes életkor alapján a biztosítási kockázat jelentősen növekedik, a Biztosító jogosult a biztosítási kockázat jelentős növekedése jogcímen a tudomásszerzéstől számított 15 napon belül javaslatot tenni a biztosítási szerződés megfelelő módosítására (pl. biztosítási díj változása), vagy a jelen kiegészítő biztosítást 30 napos felmondási idővel felmondhatja. Ha a Szerződő a módosító javaslatot nem fogadja el, vagy arra 15 napon belül nem válaszol, a jelen kiegészítő biztosítás megszűnik a módosító javaslat közlésétől számított 30. napon (Általános szerződési feltételek III. 3. pont).
8.3. Ha a helytelenül bevallott életkor a biztosítási esemény bekövetkeztekor, de a szerződéskötéstől a biztosítási esemény bekövetkeztéig számított öt éven belül jut a Biztosító tudomására, a Biztosító a feltételek fennállása esetén alkalmazhatja a 8.2. pontban foglaltakat, továbbá az adott biztosítási eseményre vonatkozó szolgáltatási kötelezettségét az alábbiak szerint teljesíti:
- amennyiben a tényleges életkor alapján az adott Biztosítottra vonatkozóan magasabb díj illette volna meg, az elmaradt díjakra vonatkozó igényét a szolgáltatási összegből levonja,
- amennyiben a tényleges életkor alapján az adott Biztosítottra vonatkozóan többletdíj keletkezett, azt a Szerződő részére a helytelen életkor tényének tudomására jutásától számított 15 napon belül a Szerződő részére kamatmentesen visszafizeti, vagy a Szerződő kérésére a lakásbiztosítási szerződés jövőbeni díjába beszámítja.
8.4. Nem alkalmazhatóak a 8.2. és 8.3. pontokban írt rendelkezések és beáll a Biztosító szolgáltatási kötelezettsége – kivéve a 8.1. pontban írt esetben – amennyiben
- a helytelenül bevallott életkor a tartam során, a szerződéskötéstől számított öt éven túl, illetve
- a biztosítási esemény bekövetkeztekor, de a szerződéskötéstől a biztosítási esemény bekövetkeztéig számított öt éven túl jut a Biztosító tudomására.
A jelen 8.4. pontban írtak nem érintik a Biztosítónak azt a jogát, hogy a valós életkorról való tudomásszerzést követően a jövőre nézve a 8.2. pontban leírtakat alkalmazza, vagyis a helytelen életkor tudomására jutásának időpontját követő hónap első napjától a Biztosító érvényesen javaslatot tehet a biztosítási szerződés megfelelő módosítására (tényleges életkor alapján számított biztosítási díj változására), vagy a jelen kiegészítő biztosítást 30 napos felmondási idővel felmondhatja.
6. Élet- és műtéti kiegészítő biztosítás különös feltételei (Személybiztosítás) VII. 8. pont az alábbi részekkel módosul, egészül ki – 2014.03.15-től aláírt ajánlatok esetében:
8. Az életkor helytelen bevallása esetén, ha a helytelenül bevallott életkor a tartam során jut a Biztosító tudomására és a helyes életkor alapján a biztosítási kockázat jelentősen növekedik, a Biztosító jogosult a biztosítási kockázat jelentős növekedése jogcímen a tudomásszerzéstől számított 15 napon belül javaslatot tenni a biztosítási szerződés megfelelő módosítására (pl. biztosítási díj növekedése), vagy a jelen kiegészítő biztosítást 30 napos felmondási idővel felmondhatja. Ha a Szerződő a módosító javaslatot nem fogadja el, vagy arra 15 napon belül nem válaszol, a jelen kiegészítő biztosítás megszűnik a módosító javaslat közlésétől számított 30. napon (Általános szerződési feltételek III. 3. pont).
8.1. Amennyiben a biztosítás tartama során bármikor – akár a biztosítási esemény bekövetkeztekor – jut a Biztosító tudomására, hogy a szerződés megkötésekor helytelenül adták meg a Biztosított életkorát, és a valós életkor alapján a szerződés létre sem jöhetett volna (Élet- és műtéti kiegészítő biztosítás különös feltételei I. 1. pont, Kiegészítő kockázati életbiztosítás különös feltételei I. 1. pont), a szerződés érvénytelen, a Biztosítót szolgáltatási kötelezettség nem terheli. A Biztosító az adott Biztosítottra befizetett díjakat a helytelen életkor tényének tudomására jutásától számított 15 napon belül a Szerződő részére kamatmentesen visszafizeti.
8.2. Az életkor helytelen bevallása esetén, ha a helytelenül bevallott életkor a tartam során, de a szerződéskötéstől számított öt éven belül jut a Biztosító tudomására, és a helyes életkor alapján a biztosítási kockázat jelentősen növekedik, a Biztosító jogosult a biztosítási kockázat jelentős növekedése jogcímen a tudomásszerzéstől számított 15 napon belül javaslatot tenni a biztosítási szerződés megfelelő módosítására (pl. biztosítási díj változása), vagy a jelen kiegészítő biztosítást 30 napos felmondási idővel felmondhatja. Ha a Szerződő a módosító javaslatot nem fogadja el, vagy arra 15 napon belül nem válaszol, a jelen kiegészítő biztosítás megszűnik a módosító javaslat közlésétől számított 30. napon (Általános szerződési feltételek III. 3. pont).
8.3. Ha a helytelenül bevallott életkor a biztosítási esemény bekövetkeztekor, de a szerződéskötéstől a biztosítási esemény bekövetkeztéig számított öt éven belül jut a Biztosító tudomására, a Biztosító a feltételek fennállása esetén alkalmazhatja a 8.2. pontban foglaltakat, továbbá az adott biztosítási eseményre vonatkozó szolgáltatási kötelezettségét az alábbiak szerint teljesíti:
- amennyiben a tényleges életkor alapján az adott Biztosítottra vonatkozóan magasabb díj illette volna meg, az elmaradt díjakra vonatkozó igényét a szolgáltatási összegből levonja,
- amennyiben a tényleges életkor alapján az adott Biztosítottra vonatkozóan többletdíj keletkezett, azt a Szerződő részére a helytelen életkor tényének tudomására jutásától számított 15 napon belül a Szerződő részére kamatmentesen visszafizeti, vagy a Szerződő kérésére a lakásbiztosítási szerződés jövőbeni díjába beszámítja.
8.4. Nem alkalmazhatóak a 8.2. és 8.3. pontokban írt rendelkezések és beáll a Biztosító szolgáltatási kötelezettsége – kivéve a 8.1. pontban írt esetben – amennyiben
- a helytelenül bevallott életkor a tartam során, a szerződéskötéstől számított öt éven túl, illetve
- a biztosítási esemény bekövetkeztekor, de a szerződéskötéstől a biztosítási esemény bekövetkeztéig számított öt éven túl jut a Biztosító tudomására.
A jelen 8.4. pontban írtak nem érintik a Biztosítónak azt a jogát, hogy a valós életkorról való tudomásszerzést követően a jövőre nézve a 8.2. pontban leírtakat alkalmazza, vagyis a helytelen életkor tudomására jutásának időpontját követő hónap első napjától a Biztosító érvényesen javaslatot tehet a biztosítási szerződés megfelelő módosítására (tényleges életkor alapján számított biztosítási díj változására), vagy a jelen kiegészítő biztosítást 30 napos felmondási idővel felmondhatja.
l) CSOB (régi MKB)
1. Kárbejelentési kötelezettség vonatkozásában meghosszabbítottuk a bejelentési kötelezettég teljesítésére nyitva álló határidőt
Az Általános feltételek 14.1. pontja a 2010.12.31-ig aláírt ajánlatok esetében az alábbiak szerint módosult:
- A Szerződőnek (Biztosítottnak) a káreseményt annak bekövetkezte után azonnal, legkésőbb azonban annak megtörténtétől, illetve az észleléstől számított 10 munkanapon belül (haláleset és baleseti kár esetén 8 napon belül) írásban (levélben, faxon, e-mailben) vagy telefonon be kell jelentenie a Biztosítónak és lehetővé kell tennie a bejelentés tartalmának ellenőrzését.
Az Általános feltételek 14.1.1. pontja a 2011.01.01.–2014.03.14 között aláírt ajánlatok esetében az alábbiak szerint módosult:
A Szerződőnek (Biztosítottnak) a káreseményt annak bekövetkezte után azonnal, legkésőbb azonban annak megtörténtétől, illetve az észleléstől számított 10 munkanapon belül (haláleset és baleseti kár esetén 8 napon belül) írásban (levélben, faxon, e-mailben) vagy telefonon be kell jelentenie a Biztosítónak és lehetővé kell tennie a bejelentés tartalmának ellenőrzését.
Az Általános Biztosítási Feltételek 17.1.3. pont 2014.03.15-től aláírt ajánlatok esetében az alábbiak szerint módosult:
A kárbejelentési és állapot-megőrzési kötelezettség 17.1.3.1. A Szerződőnek (Biztosítottnak) a káreseményt annak bekövetkezte után azonnal, legkésőbb azonban annak megtörténtétől, illetve az észleléstől számított 10 munkanapon belül (haláleset és baleseti kár esetén 8 napon belül), felelősségbiztosítás esetén 30 napon belül írásban (levélben, faxon, e-mailben) vagy telefonon be kell jelentenie a Biztosítónak és lehetővé kell tennie a bejelentés tartalmának ellenőrzését.
2. A szolgáltatási kötelezettség határideje vonatkozásában a CSOB (régi MKB) szabályzat lentiekben hivatkozott pontjai az alábbi rendelkezéssel kerültek egységesen kiegészítésre:
A kárrendezéshez nélkülözhetetlen dokumentumok beérkezésétől számított 15 napon belül, de ezek hiányában is legkésőbb a szolgáltatási igény benyújtásától számított 1 (egy) hónapon belül a Biztosító a biztosítási szolgáltatásra jogosult személynek:
- kellően megindokolt javaslatot tesz a szolgáltatására, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségének fennállását és a szolgáltatásának mértékét jogcímenként (kamatot is) összegszerűen megállapította, vagy
- indokolással ellátott választ ad a szolgáltatási igényben foglalt egyes követelésekre, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségét nem ismeri el, vagy a szolgáltatási kötelezettség nem egyértelmű, vagy a teljes szolgáltatását összegszerűen nem állapította meg.
A kiegészítéssel érintett szabályzati pontok:
Általános Szerződési feltételek 14. pont – 2014.03.14-ig aláírt ajánlatok esetében,
Általános Biztosítási Feltételek 17.2.2. pont – 2014.03.15-től aláírt ajánlatok esetében.
m) Kupola MFO
1. Pontosításra került a túlbiztosításból adódó többletdíj kifizetési rendjének meghatározása
Az Általános feltételek VIII. 7. pontja az alábbiak szerint módosult:
A biztosítási összeg nem haladhatja meg a biztosított ingatlan esetében az újjáépítési értéket, illetve az ingóságok esetében az új állapotban történő beszerzési értéket.
Épületek esetében az újjáépítési érték az az összeg, melyből a károsodott ingatlan a kockázatviselés helyén helyreállítható (Különös feltételek VI. 2.4.1. pont szerint).
Ingóságok esetében az új állapotban történő beszerzési érték megállapításának alapja:
- ha a termék a kár időpontjában hazai kereskedelemben kapható, az átlagos beszerzési ár,
- amennyiben a termék hazai kereskedelemben nem kapható, a hozzá tulajdonságaiban legközelebb álló terméknek a kereskedelemben alkalmazott árakból kalkulált átlagos beszerzési ára, az esetleges értékemelkedés értékmódosító hatásának figyelembevételével.
Túlbiztosítás esetén a biztosított érdek értékét meghaladó részben a biztosítási összegre vonatkozó megállapodás semmis, és a díjat megfelelően le kell szállítani. E rendelkezés ellenére is lehet biztosítási szerződést kötni valamely vagyontárgy várható értéke, továbbá helyreállításának vagy új állapotban való beszerzésének értéke erejéig.
A Biztosító szolgáltatási kötelezettsége túlbiztosítás esetén is kizárólag a Biztosítottat ért kár értékéig áll fenn. Amennyiben totálkár esetén a Biztosító által a vagyonkategóriára a káresemény időpontjában „Különös feltételek” VI. 2. pontja szerint megállapított érték alacsonyabb, mint a biztosítási összeg, akkor ezen érték és a biztosítási összeg közötti különbözetre számított többletdíjat a Szerződő által befizetett díjból – a káresemény bekövetkeztének időpontjától a túlbiztosítás keletkezésének időpontjára visszamenőleges hatályig – a Szerződő részére a Biztosító kamatmentesen visszafizeti az Általános feltételek XI. 2.2. pontjában foglaltak szerint megküldött indokolt tájékoztatással egyidejűleg.
2. Kárbejelentési kötelezettség vonatkozásában meghosszabbítottuk a bejelentési kötelezettég teljesítésére nyitva álló határidőt
Az Általános feltételek XI. 1.4.1. pontja az alábbiak szerint módosult:
A Szerződőnek (Biztosítottnak) a biztosítási eseményt a tudomására jutását követően 10 munkanapon belül, hogy az eseménnyel kapcsolatos lényeges körülmények a Biztosító számára megállapíthatók legyenek, be kell jelentenie a Biztosítónak. Lehetővé kell tenni a Biztosító számára a biztosítási eseménnyel kapcsolatos körülmények vizsgálatát. A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak, a betöréses lopást, a rablást, a lopást, besurranást, a vandalizmussal, valamint az idegen jármű, illetve az idegen tárgy ráesése által okozott károkat a rendőrségnek is be kell jelenteni.
Felelősségbiztosítási eseményt a Biztosított a tudomásra jutástól számított 30 napon belül – a bejelentési kötelezettség megszegése esetére megállapított jogkövetkezmények mellett – köteles a Biztosítónak írásban bejelenteni, ha vele szemben a szerződésben meghatározott minőségben okozott kárigényt közölnek, vagy ha olyan körülményről szerez tudomást, amely ilyen kárigényre adhat alapot. A kárbejelentési határidők elmulasztása nem jogvesztő, csak annyiban, amennyiben a késedelem miatt lényeges körülmények kideríthetetlené válnak.
A teljes, módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt Kupola MFO szabályzati feltétel honlapunkon érhető el:
alfa.hu/dokumentumok/biztositasok-dokumentumai.html#157-505-kupola-minositett-fogyasztobarat-otthonbiztositas
n) Társasházi és Lakásszövetkezeti Biztosítás
1. Kárbejelentési kötelezettség vonatkozásában meghosszabbítottuk a bejelentési kötelezettég teljesítésére nyitva álló határidőt
Az Általános feltételek VIII. 3. pontja az alábbiak szerint módosult:
A Szerződőnek (Biztosítottnak) a biztosítási eseményt a tudomásra jutástól számított 10 munkanapon belül be kell jelentenie a Biztosítónak. Lehetővé kell tenni a Biztosító számára a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését. A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak, a betöréses lopást a rendőrségnek is be kell jelenteni.
A Biztosított a kár bejelentésétől számított 5 napig a károsodott vagyontárgy állapotán csak a kárenyhítéshez szükséges mértékben változtathat. A Biztosító szolgáltatási kötelezettsége nem áll be, ha a megengedettnél nagyobb mértékű változtatás következtében szolgáltatási kötelezettségének elbírálhatósága, illetve a károsodás mértékének megállapítása szempontjából lényeges körülmények tisztázása lehetetlenné vált.
2. Kárbejelentéshez/szolgáltatás igénybevételéhez szükséges dokumentumok köre
A vagyonbiztosítás különös feltételei III. pontjában a Biztosító szolgáltatásának igénybevételéhez szükséges iratok köréből törlésre kerültek az alábbi iratok:
- kötvény és díjfizetést igazoló iratok
3. Az Általános feltételek VIII. 5. pontja a szolgáltatási kötelezettség határideje vonatkozásában az alábbi rendelkezéssel egészült ki:
A kárrendezéshez nélkülözhetetlen dokumentumok beérkezésétől számított 15 napon belül, de ezek hiányában is legkésőbb a szolgáltatási igény benyújtásától számított 1 (egy) hónapon belül a Biztosító a biztosítási szolgáltatásra jogosult személynek:
- kellően megindokolt javaslatot tesz a szolgáltatására, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségének fennállását és a szolgáltatásának mértékét jogcímenként (kamatot is) összegszerűen megállapította, vagy
- indokolással ellátott választ ad a szolgáltatási igényben foglalt egyes követelésekre, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségét nem ismeri el, vagy a szolgáltatási kötelezettség nem egyértelmű, vagy a teljes szolgáltatását összegszerűen nem állapította meg.
o) Társasházi és Lakásszövetkezet Komplex Biztosítás
1. Kárbejelentési kötelezettség vonatkozásában meghosszabbítottuk a bejelentési kötelezettég teljesítésére nyitva álló határidőt
Az Általános feltételek VIII. 3. pontja a 2014.03.14.-ig aláírt ajánlatok esetén az alábbiak szerint módosult:
A Szerződőnek (Biztosítottnak) a biztosítási eseményt a tudomásra jutástól számított 10 munkanapon belül be kell jelentenie a Biztosítónak. Lehetővé kell tenni a Biztosító számára a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését. A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak, a betöréses lopást a rendőrségnek is be kell jelenteni.
A Biztosított a kár bejelentésétől számított 5 napig a károsodott vagyontárgy állapotán csak a kárenyhítéshez szükséges mértékben változtathat. A Biztosító szolgáltatási kötelezettsége nem áll be, ha a megengedettnél nagyobb mértékű változtatás következtében szolgáltatási kötelezettségének elbírálhatósága, illetve a károsodás mértékének megállapítása szempontjából lényeges körülmények tisztázása lehetetlenné vált, külön kiemelve, a biztosított erkély-, függőfolyosó- vagy lépcsőházi korlátüvegek, sérült üvegtéglák, kopolitüvegek, üvegtetők, valamint közös tulajdonú épületrészek üvegezésében bekövetkezett kár, valamint vízkár (pl. csőtörés) esetét amikor Biztosított csak a helyszíni kárfelmérést követően kezdheti meg a helyreállítást.
Az Általános feltételek X. 2.1. pontja a 2014.03.15.-től aláírt ajánlatok esetén az alábbiak szerint módosult:
A Szerződőnek (Biztosítottnak) a biztosítási eseményt a tudomásra jutástól számított 10 munkanapon belül be kell jelentenie a Biztosítónak. Lehetővé kell tenni a Biztosító számára a kárbejelentés tartalmának ellenőrzését. A tűzesetet és a robbanást a tűzrendészeti hatóságnak, a betöréses lopást, rablást a rendőrségnek is be kell jelenteni.
A Biztosító késedelmes igényérvényesítés idejére kamatot nem fizet.
2. Kárbejelentéshez/szolgáltatás igénybevételéhez szükséges dokumentumok köre
A vagyonbiztosítás különös feltételei III. pontjában a Biztosító szolgáltatásának igénybevételéhez szükséges iratok köréből törlésre kerültek az alábbi iratok:
- kötvény és díjfizetést igazoló iratok
3. A szolgáltatási kötelezettség határideje vonatkozásában a Társasház és Lakásszövetkezet Komplex Biztosítás Szabályzatának lentiekben hivatkozott pontjai az alábbi rendelkezéssel kerültek kiegészítésre:
A kárrendezéshez nélkülözhetetlen dokumentumok beérkezésétől számított 15 napon belül, de ezek hiányában is legkésőbb a szolgáltatási igény benyújtásától számított 1 (egy) hónapon belül a Biztosító a biztosítási szolgáltatásra jogosult személynek:
- kellően megindokolt javaslatot tesz a szolgáltatására, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségének fennállását és a szolgáltatásának mértékét jogcímenként (kamatot is) összegszerűen megállapította, vagy
- indokolással ellátott választ ad a szolgáltatási igényben foglalt egyes követelésekre, ha a Biztosító a szolgáltatási kötelezettségét nem ismeri el, vagy a szolgáltatási kötelezettség nem egyértelmű, vagy a teljes szolgáltatását összegszerűen nem állapította meg.
A módosítással érintett szabályzati rendelkezések:
Általános Feltételek VIII. 5. pont – 2014.03.14.-ig aláírt ajánlatok esetében,
Általános Feltételek X. 6. pont – 2014.03.15.-től aláírt ajánlatok esetében.