Summa Artium díjat nyert az Aegon Művészeti Díj támogatásával megvalósult „Középiskolai irodalmi tancsomagok” – projekt

A díjról:

A Summa Artium Díjak a kultúrával és művészetekkel együttműködő, azokat kiemelkedő módon támogató vállalatok és magánszemélyek elismerését szolgálják. A projekt-kategóriában azok a kezdeményezések nyerhetnek, amelyekben az együttműködő felek kölcsönösen előnyös, innovatív és újszerű módon használják erőforrásaikat.

A „Középiskolai irodalmi tancsomagok” – projekt a zsűri döntése alapján 2013 legfigyelemreméltóbb együttműködése a nonprofit és a vállalati szféra között.

A tancsomagokról:

Az Aegon Művészeti Díj és a Magyartanárok Egyesülete együttműködésében létrejött tancsomagok elsősorban a középiskolákban tanító pedagógusok számára nyújtanak módszertani segítséget ahhoz, hogyan lehet a kortárs irodalom iránt fogékonnyá és értő olvasóvá tenni a tizenéveseket.

Mind a nyolc eddigi nyertes műről készült tancsomag a díj honlapjáról ingyenesen letölthető (www.aegondij.hu). A tancsomagokat a kortárs irodalom iránt elkötelezett pedagógusok készítették, munkájuknak köszönhetően Spiró György, Rakovszky Zsuzsa, Térey János, Csaplár Vilmos, Jónás Tamás, Grecsó Krisztián, Esterházy Péter és Barnás Ferenc írásai megismerhetőek lesznek az érdeklődő középiskolások számára.

A tancsomagok a módszertani segítség mellett arra is tartalmaznak javaslatot, hogy mikor és miért érdemes egy-egy művet tanítani, valamint kitérnek arra is, hogy a különböző életkorú, eltérő szociális hátterű, más-más olvasási tapasztalattal bíró diákoknak milyen megközelítések lehetnek érdekesek.

A díjalapító szándéka szerint további óravázlatok is készülnek, a további díjazott művekről, valamint a pedagógusok szavazatai alapján a döntős könyvek közül azokról, amelyeket a legszívesebben tanítanának.

A pedagógusok véleménye szerint ma élő írók és költők alkotásait tanítani gyakran nehezebb, mint a már lezárult és kanonizált életművel bíró szerzőkéit. Nem meglepő tehát, hogy sokan úgy fejezik be a középiskolát, hogy nem olvastak kortárs magyar szerzőket. Grecsó Krisztián, Aegon Művészeti díjas író szerint például sok diáknak már az is információ, hogy vannak élő írók, hogy „íróvá nem a halál avat.”

Barnás Ferenc író, aki 2013-ban kapta az Aegon Művészeti Díjat, így vélekedik a kezdeményezésről:

„Volt egy idő, amikor irodalmat tanítottam középiskolásoknak, így hát saját tapasztalatból tudom, milyen érzékenyek, illetve kritikusak a gyerekek ebben az időszakukban. Nagy megtiszteltetés, de még nagyobb kihívás lenne számomra, ha akár csak egyetlen pedagógus is tanítani akarná a Másik halált. Azoknak a szakembereknek pedig külön köszönet, akik elkészítették a segédanyagot a regényhez. Ezzel talán sikerül egy kicsit közelebb hozni – az amúgy főként „örök értékekhez” szoktatott – tizenévesekhez azt, hogy bizonyos emberek esetében mit is jelent a mában élni, mi mindent jelenthet az, hogy kortárs.”

Részlet a tancsomagokból:

„… Azonban két mozzanat alighanem minden felnőtté érlelődő, értékválasztások elé kerülő fiatalt közelről érint. Az egyik az anyagi sikeresség kérdése, egyszerűen fogalmazva az, hogy a pénz boldogít-e, illetve hogyan és mennyire boldogít. Milyen is a mai magyar elit, milyen is a „menő élet”?” (Térey János: Asztalizene című drámájáról Arató László – ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium – készített tancsomagot.)

„Ha a diákok „elhiszik”, hogy valódi kalandokat fognak olvasni (és azt fognak), akkor akár reményünk lehet arra, hogy legalább néhányan végigolvassák a regényt.” (Spiró György: Fogság című regényéről Schiller Mariann – ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium – készítette tancsomagot.)

A 2013. évi díjakat 2014. március 11-én, a Mecénás Napi Gálán vették át a nyertesek.