Hatalmas kárkifizetések márciusban
Március második hetétől a hónap végéig hatalmas pusztítást végzett az időjárás hazánkban – erről tanúsodik három nagy biztosító kárbejelentési összesítője is számolt be minderről a Portfolio.hu. A nemzeti ünnepünkön végbement tragédiával fémjelzett időszak valószínűleg sokak számára még hosszú évekig emlékezetes marad – ahogy a biztosító társaságok számára is.
Az Aegon, a Groupama Garancia és az Allianz adatai alapján az említett időszak közel tízszer annyi kárt okozott a hazai lakás és gépjármű állományban, mint amennyit alapvetőn szokott a március hónap közepe-vége. A három biztosítóhoz beérkezett kárösszeg követelés meghaladja az 1,7 milliárd forintot, így a teljes összeg – belekalkulálva hogy az Aegon a legnagyobb hazai lakásbiztosító, ám az ingatlanok mintegy 73 százaléka van csak biztosítva lakásbiztosítás által – túllépheti a 4 milliárd forintot is.
A legnagyobb (és legtöbb) károkat mindhárom biztosító Szabolcs-Szatmár-Bereg megyéből jelentette, így szinte biztos, hogy ez a térség volt az időjárás által leginkább sújtott terület. A Groupamához 10 795 kárbejelentés érkezett, amik összesen 664 millió kárt jelentettek. Ez számban közel duplája a tavalyinak, költség arányban azonban mintegy ötszöröse. A legjelentősebb károk náluk a gépjárműveket érintették, illetve az ingatlanok esetében az áramkimaradásokból adódtak (előbbit a casco és a KGFB, utóbbit a lakásbiztosítások állták). Az Aegonhoz 11 ezer kárbejelentés érkezett a tavalyi 951 kár ellenében, értékük pedig 38,4 millióról 630 millióra nőtt. Az Aegonnál a legsúlyosabb kifizetések hó nyomásból és vihar károkból eredtek, de itt is komoly nagyságrendű volt az áramkimaradás kárszaldója is. Az Allianzhoz úgyszintén 11 ezer kárbejelentés érkezett, itt azonban a viharkár mellett a beázás dominált. Náluk a károk összértéke mintegy 500 millió forint, amely a tavalyi 80 millióhoz képest több mint 500 százalékos növekedés (ez 80 ezer káresetből jött össze 2011-ben).
Érdekes dolog még megnézni a biztosítók kárkifizetési gyorsaságát is. A jelentés közzétételéig a Groupama a károk kicsivel több, mint a felét rendezte, az Allianz rendezett ügyeinek száma 75 százalék körül mozog, míg az Aegon a károk 92 százalékát már ki is fizette. Természetesen ezen arányokba valahol az is beleszámít, mekkora volt a „problémás károk” halmaza a kárbejelentések közül.