Fenntarthatósági
Politika

Az Alfa Biztosítónál több évtizedes tapasztalatunkra és szakértelmünkre építve elkötelezettek vagyunk amellett, hogy ügyfeleink a számukra legmegfelelőbb biztosítási és megtakarítási termékeinken keresztül felkészültek legyenek a jövő kihívásaira. Cégünk folyamatosan alkalmazkodik a világ és az igények változásaihoz, és célunk, hogy ne csak a mindennapi kockázatok kezelésére kínáljunk megoldásokat, hanem hozzájáruljunk egy fenntarthatóbb jövő építéséhez is. Működésünk során elkötelezetten figyelünk a környezeti, társadalmi és gazdasági hatásokra, és tevékenységünkkel segítjük az ENSZ egészség és jóllét, nemek közötti egyenlőség, és az éghajlatváltozás elleni fellépés fenntartható fejlődési célok megvalósulását. Célunk, hogy 2030-ra legalább 50%-kal csökkentsük szén-dioxid kibocsátásunkat, és 2050-re karbonsemlegessé váljunk, mindezt hosszú távú, kölcsönösen előnyös kapcsolataink építése mellett.

Fenntarthatósági politikánk 6 alappillére

Fenntarthatósági politikánk alappilléreit anyavállalatunk, a Vienna Insurance Group fenntarthatósági programja, a VIG 25 program adja. Ennek keretében kívánjuk hat pillér mentén - befektetés, kockázatvállalás, vállalati működés, munkavállalók, ügyfelek és társadalom területeken - üzleti modellünk szerves részévé tenni a fenntarthatóságot.

1. Befektetés

A biztosítótársaságok a nemzetgazdaságok fontos tőkeellátói, befektetési döntéseik hatással vannak a társadalomra, és hozzájárulhatnak a klímakockázatok csökkentéséhez. A fenntarthatósági kockázatok és a fenntarthatósági tényezőkre gyakorolt főbb káros hatások az üvegházhatású gázok kibocsátásának figyelembevételével és a kizárási listán keresztül épülnek be a Biztosító befektetési döntéshozatali eljárásaiba.

A VIG csoport hosszú távú célja, hogy 2050-re nettó nullára csökkentse a befektetési portfólióból származó üvegházhatású gázok kibocsátását. Az Alfa Biztosító a befektetési folyamatának részeként az (újra)befektetések során figyelembe veszi a befektetései által finanszírozott üvegházhatású gáz kibocsátást, CO2-egyenértékben kifejezve.

A Biztosító átállási pályáján 2030-ra átmeneti célt tűzött ki, melyet nyomon követ és évente legalább egyszer felülvizsgál.

Befektetés

A Biztosító nem fektet olyan vállalatokba, amelyek tevékenységére a következő kritériumok érvényesek:

Termikus szén

A Biztosító kizárja a befektetési univerzumából azokat a vállalatokat, amelyekről megállapítható, hogy a termikus szénbányászatból származó árbevétele meghaladja a teljes árbevétel 5%-át. Ugyanez vonatkozik azokra a vállalatokra, amelyek évente több mint 10 millió tonna termikus szenet termelnek, a teljes energiatermelésük több mint 5%-át, vagy évi több mint 10 GWh energiát termikus szénből állítják elő.

Nem hagyományos olaj és gáz

A Biztosító kizárja az olyan vállalatokba történő közvetlen befektetéseket, amelyeknél a vállalat (bejelentett vagy becsült) bevételének legfeljebb 5%-át nem hagyományos olaj- és gázkitermelés teszi ki. Ide tartoznak az olajhomokból, olajpala (kerogénben gazdag lelőhelyek), palagázból, palaolajból, széndioxidból és szénlelőhelyi metánból származó bevételek.

Tiltott fegyverek

A Biztosító nem fektet olyan vállalatokba, amelyek tiltott fegyvereket gyártanak vagy kereskednek velük. A tiltott fegyverek alatt azon védelmi felszereléseket, illetve azok használatát és gyártását értjük, amelyek túlzott szenvedést okoznak, és amelyek különböző nemzetközi egyezmények hatálya alá tartoznak (például: biológiai és vegyi fegyverek, vakító lézer, kazettás bombák, gyalogsági aknák, nukleáris fegyverek, fehér foszfor fegyverek).

Az ENSZ Globális Megállapodás és az emberi jogok megsértése

Az emberi jogokat súlyosan sértő vagy az ENSZ Globális Megállapodás alapelveit megsértő vállalatokba történő befektetések kizártak. Ezek az elvek magukban foglalják az emberi és munkajogokat, a környezetvédelmet és a korrupció elleni küzdelmet.

A kizárási listáknak való megfelelést a kiszervezett vagyonkezelési tevékenységet végző VIG Befektetési Alapkezelő Magyarország Zrt. ellenőrzi.

2. Kockázatvállalás

A biztosítási tevékenység, mint a biztosítótársaságok alapvető feladata, kulcsszerepet játszik a fenntartható jövő építésében. Arra törekszünk, hogy gazdasági céljainkat társadalmi és környezetvédelmi szempontokkal egyesítve valósítsuk meg. Hosszú távú célunk, hogy 2050-re nullára csökkentsük az üvegházhatású gázok kibocsátását vállalati és lakossági biztosítási portfóliónkon belül, a magas kibocsátású szektorok arányának folyamatos mérséklésével. Emellett igyekszünk segíteni ügyfeleinket az éghajlatváltozáshoz való jobb alkalmazkodásban, és növelni kívánjuk azokat a termékeket és szolgáltatásokat, amelyek hozzájárulnak ehhez. Az éghajlati kockázatok, különösen a természeti katasztrófák gyakorisága és intenzitása, jelentős hatással vannak a biztosítási fedezetek elérhetőségére és megfizethetőségére. Biztosítótársaságként szakértelemmel rendelkezünk a természeti katasztrófák modellezésében, amely segít a termékek tervezésében és árképzésében, és hozzájárul a kockázatkezelési intézkedések kialakításához. Kockázatvállalási politikánkban figyelembe vesszük a környezetvédelmi és fenntarthatósági szempontokat is.

Fontosabb irányvonalaink:

  • A környezeti, társadalmi és vállalatirányítási tényezőket figyelembe vesszük az általános üzleti és kockázati stratégiában.
  • A gazdasági célkitűzéseink kialakítása során törekszünk a szociális és környezetvédelmi szempontok beépítésére az üzleti folyamatainkba.
  • Társadalmi és környezeti szempontból hozzáadott értéket nyújtó termékek és szolgáltatások fejlesztését célozzuk meg.
  • Innovatív termékeket és szolgáltatásokat kínálunk a fogyasztói igényeknek megfelelően, többek között digitális fejlesztések által.

Kockázatvállalás

3. Vállalati működés

Elsődleges célunk az energiahatékonyság növelése és a megújuló energiaforrások arányának fokozása. Minden új beruházásnál és fejlesztésnél figyelembe vesszük az energiahatékonysági szempontokat, és törekszünk az energiafogyasztás csökkentésére, valamint az energiamixünk zöldítésére. Ambíciónk, hogy 2030-ra klímasemlegessé váljunk, 2050-re pedig elérjük a nettó nulla üvegházhatásúgáz-kibocsátást.

Előnyben részesítjük a digitális megoldásokat, mint például az online meetingek és videókonferenciák használatát a személyes találkozók helyett. Ezzel nemcsak a céges utazások számát csökkentjük, hanem a karbonlábnyomunkat is mérsékeljük. Továbbá elősegítjük a távmunka lehetőségét, hogy csökkentsük az ingázásból eredő környezeti terhelést és növeljük a munkavállalók elégedettségét.

Az irodai infrastruktúránkat energiahatékony eszközökkel és technológiákkal szereljük fel, valamint ösztönözzük a munkavállalókat az energiatakarékos magatartásra. Rendszeres képzéseket és tájékoztató kampányokat szervezünk a munkavállalók számára fenntarthatóság témában.

Elkötelezettek vagyunk a fenntartható beszerzési gyakorlatok mellett, és előnyben részesítjük azokat a beszállítókat, akik hasonló elveket követnek.

Fontosabb irányvonalaink:

  • Hatékony energia- és nyersanyagfogyasztás által a levegőszennyezés és az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése, különösen az irodaépületek és a közlekedés terén.
  • Irodaházunkat folyamatosan korszerűsítjük, a felhasznált energiamixet átalakítjuk zöld energia vásárlásával.
  • Üzleti út esetén a repülő- és autóutak környezetbarát alternatíváit részesítjük előnyben, pl. vonat, ill. videókonferencia használatával.

Vállalati működés

4. Munkavállalók

Alapelveink:

  • Az Alfa Biztosítónál elkötelezettek vagyunk amellett, hogy felelős munkáltatóként támogassuk kollégáink jóllétét, szakmai és személyes fejlődését, hosszú távú elégedettségét. Meggyőződésünk, hogy a fenntarthatóság nem csupán vállalati stratégiánk egyik eleme, hanem mindennapi működésünk alapja.
  • Célunk olyan munkakörnyezet teremtése, amely munkatársaink számára nem csak egy munkahelyet, hanem olyan közösséget jelent, amely támogatja a szakmai és személyes fejlődésüket, valamint hozzájárul a fenntartható jövő építéséhez. Hiszünk abban, hogy munkavállalóink fejlesztése és elégedettségük fenntartása egy olyan befektetés, amely nemcsak az ő sikereiket, hanem a társadalom és a vállalatunk hosszú távú fejlődését is előmozdítja.
  • Kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy olyan szakemberekkel dolgozzunk együtt, akik osztják értékeinket, támogatják stratégiai céljaink elérését és hozzájárulnak a vállalati kultúránk fejlődéséhez.
  • Közvetlen, érthető és transzparens kommunikációval, folyamatos visszacsatolással és párbeszéddel, továbbá közös gondolkodással építjük kapcsolatainkat, legyen szó belső csapatmunkáról vagy ügyfélkapcsolatokról.

Elköteleződésünk a sokszínűség és az esélyegyenlőség mellett

Az Alfa Biztosítónál hiszünk a sokszínűség értékében, így nálunk mindenki egyenlő esélyekkel indul, nemtől, kortól, etnikai hovatartozástól, szexuális orientációtól, vallási vagy politikai meggyőződéstől függetlenül.
Meggyőződésünk, hogy sokszínű, elkötelezett és magas szaktudással bíró csapatunk az, ami lehetővé teszi, hogy hosszú távon is sikeresen működjünk és ügyfeleink számára kimagasló szolgáltatásokat nyújtsunk.
A sokszínűség megbecsülése nemcsak egy elv, hanem mindennapi gyakorlatunk része, így kiemelten figyelünk arra, hogy a diszkrimináció minden formáját kizárjuk, és támogassuk a befogadó vállalati kultúrát.

Sokszínűség támogatása

Rugalmas munkarenddel, valamint hibrid működéssel támogatjuk munkatársaink munka-magánélet egyensúlyát, eltérő egyéni igényeit és élethelyzetét.

Szakmai és személyes fejlődési lehetőségek

Kiemelt figyelmet fordítunk munkatársaink kompetenciáinak fejlesztésére, így képzési és fejlődési lehetőségeket, programokat biztosítunk kollégáink számára.

Piacképes javadalmazás

Kompenzációs rendszerünk átlátható, igazságos és támogatja a fenntarthatósági célkitűzéseink mellett munkatársaink elégedettségének növelését is. A javadalmazási politikánk kialakítása során figyelembe vesszük a hazai és nemzetközi piaci benchmarkokat, és legjobb gyakorlatokat.

Fenntartható és egészséges munkakörnyezet

Biztonságos és egészséges munkakörnyezetet alakítunk ki, amely hozzájárul a fenntarthatósági célok eléréséhez. Munkatársaink testi és lelki egészségének megőrzését programokkal, munkahelyi sportolási lehetőségekkel támogatjuk, hogy hosszú távon is egészségesek és produktívak maradhassanak.

5. Ügyfelek

Az Alfa Biztosítónál az ügyfeleink állnak a középpontban – mindennapi működésünket és hosszú távú stratégiánkat is az ügyfélcentrikus gondolkodás határozza meg. Innovatív digitális megoldásaink révén arra törekszünk, hogy optimalizáljuk a biztosítási ügyintézés folyamatát. Folyamatosan fejlesztjük szolgáltatásainkat, hogy azok minden élethelyzetben gyorsak, könnyen hozzáférhetőek és személyre szabottak legyenek.

Tapasztalt szakértőink elkötelezetten dolgoznak azon, hogy ügyfeleink biztonságban érezzék magukat, legyen szó a jelen kihívásairól vagy a jövőre való felkészülésről. Mindezt egy ügyfélközpontú, modern szemlélet és fenntartható működés vezérli, amely egyaránt szolgálja ügyfeleink és a társadalom érdekeit.

Fontosabb irányvonalaink:

  • Digitalizáció

    korszerű online platformokat biztosítunk, hogy ügyfeleink egyszerűen és időtakarékosan kezelhessék biztosítási ügyeiket.

  • Ügyfélközpontúság

    ügyfélszolgálati csatornáinkat és folyamataikat úgy alakítjuk, hogy az elvárásokat meghaladó élményt nyújtsák.

  • Szakértelem

    kollégáink folyamatos képzésével biztosítjuk, hogy naprakész tudással és empátiával támogassák ügyfeleinket döntéseikben.

  • Megbízhatóság

    korábbinál nagyobb szükség van egy pénzügyileg stabil üzleti partnerre. Elkötelezettségünk és stabilitásunk garancia arra, hogy ügyfeleink mindig számíthatnak ránk.

  • Fenntarthatóság

    környezettudatos, papírmentes megoldásokat kínálunk.

Ügyfelek

6. Társadalom

A társadalmi felelősségvállalás elkötelezettjeként célunk, hogy hozzájáruljunk a társadalmunk jobbá tételéhez is: a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok segítése és az esélyegyenlőség olyan ügyek, amelyeket bárhol, bármikor képviselünk. Szívünkön viseljük a pénzügyi ismeretek növelését, hozzájárulunk a tehetséges fiatalok szakmai fejlődéséhez. A kortárs magyar kultúra terén komoly értéket teremtettünk, az általunk támogatott sportolók pedig folyamatosan szép sikereket érnek el.

A pénzügyi segítségen kívül természetbeni, kommunikációs és humán támogatást (önkéntesség) is nyújtunk partnereinknek, és tevékenységünkben kiemelt szerep jut a közös programoknak. Az Önkéntes Napok keretében lehetővé tesszük munkavállalóink számára, hogy évente egy munkanapot a társadalmi kötelezettségvállalásnak szenteljenek.

Társadalom

  • Társaságunk 2016 óta támogatja a Magyar Kézilabda Szövetség munkáját. A biztosítási szakma és a sport között számos közös érték található. Ilyen például a folyamatos szakmai fejlődés fontossága, a kitartás, de az egészséges életmód is.
  • A tehetséges gyerekek fejlesztése kiemelt helyet foglal el vállalatunk társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos törekvései között. Ezért is működünk együtt több mint egy évtizede az Edisonplatformmal.
  • A Globális Önkéntes Nap keretében – az Önkéntes Központ Alapítvány szervezésében – munkatársaink aktív és elkötelezett munkája révén az elmúlt években már több oktatási intézmény, nyári tábor épülete, udvara, kertje szépült meg.
  • Munkatársainkkal együtt évente 800 cipősdobozzal járulunk hozzá a hátrányos helyzetű gyerekek karácsonyához, amelyeket a Baptista Szeretetszolgálat juttat el a rászorulókhoz.
  • Az Országos Rendőr-főkapitánysággal közösen tájékoztató kampányt indítottunk a kármegelőzést segítő információk minél szélesebb körű terjesztésére, a lakosság szubjektív biztonságérzetének növelésére.
  • A Legyen tiszta! Tiszta online! digitális ügyintézést népszerűsítő kampányainkon keresztül népszerűsítjük az online ügyintézést, felvillantva azokat a lehetőségeket, amelyekkel ügyfeleink kényelmesebbé és egyszerűbbé tehetik a biztosítási ügyeik intézését, és amelyek egyúttal hozzájárulnak a fenntarthatósági és klíma célokhoz. A kampányhoz kapcsolódóan számos akciót hirdettünk az Erdőmentők Alapítvánnyal, mint pl. erdőültetés, pele- és beporzóvédelem.

A VIG Csoport aktuális fenntarthatósági jelentése az alábbi weboldalon érhető el:

Vienna Insurance Group Sustainability Report

Partnereink