A hétvégén a jég, az eső és a szél okozott újabb károkat
Szerda reggelig több, mint 3200 kárbejelentés érkezett a piacvezető AEGON Magyarországhoz az újabb, hétvégi és hétfői viharok nyomán. A jég, az özönvízszerű eső és a viharos szél leginkább Szabolcsot, Borsod és Veszprém megyét sújtotta. Az AEGON Magyarország idei összesítése szerint az augusztus végéig regisztrált károk háromszorosan múlják felül egy „szokványos” év számait. Az eddigi átlagos viharkár 68 825 forint, míg az árvíz családonként 464 115 forint kárt okozott. Az ez évi rendkívüli időjárás új kárbejelentési rekordot hozott: május 17.-én, egyetlen nap alatt – egy kisebb biztosítótársaságnál több hónap alatt szokásos – 7737 kárbejelentés érkezett.
A pénteki viharok elsősorban Veszprém megyében, a vasárnapi Szabolcs-Szatmár és Hajdú-Bihar megyében, a hétfői Borsod, Pest és Szolnok megyében okozott újabb károkat: a viharos szél házakat rongált meg, fákat csavart ki. Szolnokon, a Széchenyi városrészben lakótelepi házak ablakai törtek be, illetve parkoló autók rongálódtak meg az égből hulló galambtojásnyi jégdaraboktól. A szinte folyamatos villámlással és mennydörgéssel érkező orkánerejű szél Debrecenben, Balmazújvárosban, Hajdúböszörményben, Ártándon, Komádiban, Zsákán és Vekerden is komoly károkat okozott.
Az újabb viharok nyomán szerda reggelig 3229 újabb kárbejelentés érkezett a piacvezető AEGON Magyarországhoz, tovább növelve az idei szélsőséges időjárás okozta károkat. A biztosítótársaság összesített statisztikája szerint az idén augusztus elejéig 70 614 meteorológiai kárbejelentés érkezett, ami háromszorosa az átlagos értéknek. A telefonos ügyfélszolgálat naponta 5000 hívást kapott a viharok időszakában. A rekordot május 17.-e hozta, mely napon telefonon 6127, az interneten keresztül pedig további 1610 bejelentést kellett fogadnia a biztosítónak. Ilyen nagyságrendű hívás és ügyféligény egy kisbiztosító többhavi forgalmát teszi ki.
A biztosítótársaságok az elmúlt hónapokban versenyt futottak az idővel, és több rendkívüli intézkedést hoztak a kárügyintézés felgyorsítására, hogy a lakások tulajdonosai a lehető leggyorsabban megkezdhessék a helyreállítást.
– Az AEGON kárszakértői egy átlagos időszakban napi 6-8 kárt rendeznek, míg az elmúlt időszakban gyakran napi 20 káresetet is kezelniük kellett, s ebben csak kisebb segítséget jelent, hogy a károk egy-egy településre összpontosultak – hangsúlyozta Vereczki András, az AEGON Magyarország ügyfélkiszolgálás és kárrendezési ügyekért felelős vezérigazgató-helyettese. Így sikerült elérni, hogy az átlagos kárrendezési idő – mely az AEGON Magyarországnál „normál üzletmenetben” nem éri el az öt napot – a jelenlegi időszakban kevesebb, mint 2 nappal tolódott ki.
Az AEGON Magyarország augusztusig összesen 4,144 milliárd forintot fizetett ki a vihar és árvízkárokra, ebből csak július hónapban 1,819 milliárd forintot utaltak az ügyfeleknek. Vereczki András szerint a mostani ítéletidő igazolta azt a korábbi döntést, hogy az AEGON Magyarország komoly súlyt fektetett a telefonos ügyfélszolgálat fejlesztésére. A társaság a nyáron rendkívüli intézkedésként 100 ezer forintra emelte a kisebb összegű károk esetén egyszerűsített eljárással – mindössze egy telefonbejelentés alapján – kifizethető kártérítés összegét. Így a károsultak egy része a bejelentést követően azonnal pénzhez juthatott. Május-júniusban összesen 20 ezer kárbejelentés esetén még a bejelentés napján megtörtént az átutalás. Ez a telefonon rendezhető, kisebb összegű károk 60 százalékának azonnali kifizetését jelenti.
A vezérigazgató-helyettes ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy az ilyen, prompt utalásokra csak a kis és egyszerűbb károk esetében van lehetőség. A nagy kártérítést igénylő, bonyolult esetek rendezéséhez – mint például az árvíz által elöntött, megrogyott, összedőlt épületek – statikai és egyéb szakvélemények szükségesek. Az AEGON Magyarország ugyanakkor ezen ügyek során is a lehető leggyorsabban a vizsgálat lezárására törekszik. Az érintettek az átmeneti időszak azonnali költségeire több százmillió forint kárelőleget kaptak meg eddig.
A kárbejelentéseket az AEGON Magyarország a 06-1-477-4800-es telefonszámon vagy interneten várja.