A lakásbiztosítás jelent igazi védelmet a károk ellen
Több mint százezer ingatlanban több mint 12 milliárd forint kárt okoztak az elmúlt hetek viharai és árvizei. A piacvezető lakásbiztosító, az AEGON Magyarország csak májusban félmilliárd forintot meghaladó összeget fizetett ki a meteorológiai károk után. A társaság szerint az óriásviharok és az árvizek korában csak a biztosítás jelenthet igazi védelmet az ingatlantulajdonosoknak. Ma már egy pizza árából megfelelő biztonságot garantálhat mindenki a családjának.
Egy hónap alatt 40 millió forint gyűlt össze az árvízkárosultak javára, közel tíz tonna adományt gyűjtöttek a borsodi károsultaknak Nyíregyházán, emellett az önkormányzatok is segélyekkel támogatják a károsultakat. Ez az összeg azonban még mindig eltörpül amellett, amilyen hatalmas a tényleges kár. A piacvezető lakásbiztosító becslése szerint több mint százezer ingatlanban több mint 12 milliárdos kár keletkezett a májusi viharokban és az ennek következtében kialakuló árvizek nyomán.
„Az elmúlt hetekben tapasztalt ítéletidő sajnos egyre gyakoribb. Ennek ellenére Magyarországon a károsultak negyven százalékának az otthona nincs biztosítva, pedig ez ma már – köszönhetően az online-biztosítási szolgáltatók által teremtett versenynek is – a korábbiaknál jelentősen kedvezőbb áron, egy átlagos lakás esetében már havi 1700-1800 forintért mindenki számára elérhető lenne. Ez az összeg pedig még mindig csak a töredéke a vihar által okozott anyagi károknak.” – mondta el Marosvölgyi Péter, az AEGONdirekt.hu szakmai igazgatója. Az elmúlt években jellemzőbbé vált a viharok intenzitásának növekedése, a meteorológiai károk lokális koncentrációja. Az utóbbi időszakban az ingatlantulajdonosok egyedi rizikója magasabb lett – nem tudni ugyanis, hol csap le a következő hurrikán, vagy jégverés. Míg korábban a károk jelentős része elkerülhető lett volna – például azzal, ha kitisztítják az ereszt, vagy becsukják az ablakot – addig a védekezés ezen, hagyományosabb formái elégtelenek lehetnek.
Az AEGON Magyarország csak májusban több mint félmilliárd forintot fizetett ki a meteorológiai károk után, és az eddig beérkezett bejelentések alapján júniusban is jelentős kártérítés kifizetésére számít. Az első öt hónapban a megelőző évi összeg négyszeresét, több mint 850 millió forintot fordított a biztosító az időjárás okozta károk után. Az elmúlt években a hasonló kárkifizetések általában a nyári hónapokra voltak jellemzőek, egy-egy nagyobb vihart követően, bár volt arra is példa – 2008-ban –, hogy márciusban fizetett ki a társaság jelentősebb összeget. Akkor a korábbi vihar-rekorder, az Emma elnevezésű országos vihar okozott jelentős károkat, amely után a biztosító több, mint 12 ezer ügyfelének fizetett 850 millió forintos kártérítést. A 2010. május 15-16.-i Yolanda elnevezésű országos vihar után eddig több mint 19 ezren jelentkeztek a társaságnál, az ügyfelek által becsült kárösszeg pedig meghaladja a 1,7 milliárd forintot. A május végi esőzések, és az ennek következtében keletkező árvizek nyomán a társaság eddig több mint nyolcezer kárbejelentést kapott, a becsült károk értéke eléri a 800 millió forintot.
Az AEGON Magyarország kárszakértői készpénzben fizetett kárelőleggel segítik az árvízek miatt kitelepített lakosokat, munkatársai a víz levonulását követően azonnal megkezdik a károk felmérését. Az AEGON a bejelentéseknek mintegy húsz százalékát telefonon rendezi, és a kártérítést külön kárszemle nélkül átutalja ügyfele bankszámlájára. Szakértői azon károk esetében, ahol szükség van szemlére 24 órán belül felveszik a kapcsolatot az ügyféllel. A társaság a viharokban, árvizekben kevésbé érintett térségekből átcsoportosította és folyamatosan az igényeknek megfelelően átcsoportosítja kárszakértőit a problémákkal súlyosabban érintett területekre, hogy a korábban tőle megszokott gyorsasággal tudja rendezni a károkat. A gyors kárkifizetéseket az is lehetővé teszi, hogy a kárszakértők a helyszíni szemle során speciális, érintőképernyős, hordozható számítógépre rögzítik az adatokat, számításokat. A biztosító ezért már a helyszínről el tudja indítani a kárrendezést, vagyis a banki átutalást. A szemlét követően így az ügyfelek a banki átutalási időnek megfelelő átlagosan 4 nap alatt hozzájuthatnak a kártérítéshez.
A biztosító továbbra is ajánlja a károsultaknak, hogy a bejelentés előtt lehetőleg keressék meg szerződésük számát az ügyintézés gyorsítása érdekében. A károk elhárításával nem kell megvárni a biztosító szakemberét, vagy a kárbejelentést – azt bármikor meg lehet kezdeni. Ha lehetséges, érdemes lefényképezni a kárt, és eltenni a károkat bizonyító maradványokat, törmelékeket, anyagokat.