Nehezen veszik rá magukat a megtakarításra a munkavállalók

A weben oktat pénzügyi tudatosságra az Aegon Magyarország

Egyhónapos pénzügyi edukációs kampányt indít az Aegon Magyarország az Aegon Pénzügyi Akadémia keretén belül. A kampányban érdekes, hasznos és játékos online tartalmakkal hívják fel a lakosság figyelmét a pénzügyi tudatosság, illetve az öngondoskodás fontosságára.

A magyar lakosság körében a hosszú távú pénzügyi tervezés és a nyugdíjas évekre való felkészülés témáiban végzett kutatásokban résztvevők gyakran számoltak be a jövőjükkel kapcsolatos kétségeikről, akár félelmeikről is. A negatív jövőképhez ugyanakkor sűrűn társult passzivitás. Úgy gondolták, hogy pénzügyileg nehéz, sőt válságos jövő és öregkor vár rájuk, de csak ritkán volt konkrét elképzelésük ennek kivédésére. A tétlenség és a halogatások mögött bizonytalanság húzódik meg.

A magyar munkavállalók 27 százaléka vallja magát rendszeres megtakarítónak, ami messze elmarad a világszerte mért 39 százaléktól. Mindenhol a világon fontos, hogy a munkavállalók minél korábban megfelelő megtakarítási szokásokat alakítsanak ki. Az Aegon Nyugdíj-felkészültségi kutatásából kiderül, hogy mely életesemények hatására kezdenek takarékoskodni az emberek. Ezek az események alapvetően két csoportra oszthatók. Az elsőbe tartoznak a munkáltató általi ösztönzők, amelyek kellő lökést adhatnak a munkavállalóknak, hogy megtegyék az első lépéseket a rendszeres megtakarítás irányába, a másikba pedig azok az életesemények, amelyek katalizátorként szolgálnak az egyén számára.

Magyarországon a globális átlaghoz képest sokkal kisebb mértékben indítják el a munkavállalókat a rendszeres megtakarítás felé a munkáltatóhoz köthető okok. Tízből három magyar munkavállaló kezdett takarékoskodni a munkáltató miatt, míg nemzetközi szinten tízből négyen, ami a nyugdíjrendszer második pillérének magyarországi hiányáról árulkodik. A magyar munkavállalók csupán 7 százaléka kezdett el takarékoskodni amiatt, hogy a munkáltatója automatikusan beléptette a munkáltatói nyugdíjprogramba, miközben globálisan 15 százalék döntött ennek hatására. Hasonlóképpen, a munkavállaló nyugdíjcélú megtakarításához felajánlott munkáltatói hozzájárulás a magyar munkavállalók 4 százalékát, míg nemzetközi szinten a munkavállalók 12 százalékát mozgatta meg. Ugyanakkor a magyarok nemcsak a munkáltatói nyugdíjprogramok hiánya miatt maradnak le a világátlaghoz képest abban, hogy a munkáltatóhoz kapcsolódó okok miatt kezdenének el takarékoskodni. Magyarországon csupán a válaszadók 6 százaléka jelezte, hogy munkába álláskor kezdett el félretenni a nyugdíjára, miközben a világban ugyanez az arány 11 százalék.

Ezzel szemben az életszakaszhoz köthető okok sokkal több magyar munkavállalót sarkallnak megtakarításra (43 százalék), ami nem sokkal marad el a nemzetközi átlagtól (47 százalék). Egy bizonyos életkor betöltése 29 százalékot inspirált megtakarításra, a családalapítás további 16 százalékot. Érdekes megemlíteni, hogy a magyarok 28 százaléka minden különösebb ok nélkül kezdett el takarékoskodni, vagy olyan okból, amire már nem emlékszik. Ha nem is azonosítható be pontosan a kiváltó ok, a megtakarítás szokásának kialakítása a lényeg.

A magyar munkavállalók alig negyedének (24 százalék) van vészhelyzeti terve arra az esetre, hogy miből fognak megélni, ha munkaképtelenné válnak. Azon kevesek közül, akiknek van ugyan vészhelyzeti tervük, sokan olyan forrásokra támaszkodnak, amelyek nem kifejezetten erre a célra valók, például saját megtakarításaikra, az otthonuk eladására, vagy a házastársuk jövedelmére, bár sokan rendelkeznek munkanélküliség esetére szóló biztosítással is.

Annak érdekében, hogy a magyar lakosság megfelelőképpen fel tudjon készülni a váratlan eseményekre és a nyugdíjas éveire, az Aegon Magyarország pénzügyi edukációs kampányt indít a tavaly elindított Aegon Pénzügyi Akadémia keretén belül. A kezdeményezés lényege, hogy az érdeklődők a webes felületen keresztül színes és hasznos tartalmakon keresztül bővíthetik pénzügyi ismereteiket. A https://penzugyeim.aegon.hu/  internetes oldalon egyebek mellett animációs videókkal, személyiségteszttel, e-learning anyagokkal találkozhatnak az érintettek, amelyekből érdeklődési körük, vagy éppen rendelkezésre álló idejük szerint válogathatnak.

„Ügyfeleink körében végzett kutatásaink is megerősítették, hogy a magyar lakosság jelentős részének komoly hiányosságai akadnak az alapvető pénzügyi ismeretek terén. Ezért tavaly útjára indítottuk az Aegon Pénzügyi Akadémiát, amellyel a pénzügyi tudatosság, az öngondoskodási hajlandóság növelését tűztük ki célul. Ennek részeként indítottuk el mostani kampányunkat, ahol a lakosság alapvető pénzügyi ismereteit szeretnénk bővíteni online, és viszonylag kötetlen formában” – nyilatkozta a kezdeményezés kapcsán Zatykó Péter, az Aegon Magyarország elnök-vezérigazgatója. Hozzátette: az Aegon kezdeményezésének létjogosultságát alátámasztja az a tény is, hogy kormányzati szinten és a Mabisz tevékenységében is egyre nagyobb figyelmet kap a pénzügyi tudatosság fejlesztése, illetve a jövőre életbe lépő EU-s szabályozások is az ügyfelek megalapozott pénzügyi döntéseit kívánják támogatni. „Az Aegon stratégiájával összhangban továbbra is elkötelezettek vagyunk abban, hogy segítsünk ügyfeleinknek pénzügyi biztonságot teremteni egy életen át” – hangsúlyozta Zatykó Péter.